خیلی از مردان هستند که حال زن‌ها را به‌هم می‌زنند.

 الف-مردهایی که حال بدی دارند:

۱- مردهای خودشیفته: مردهایی هستند که قابلیتهایی دارند و به شدت احتیاج دارند که به خاطر این قابلیت‌هایشان تحسین شده و دیده بشوند. این در حالی است که مردم تواضع را دوست دارند (منظور اینکه همانی باشند که هستند،نه کمتر). این مردها به دلیل این خواسته افراطی‌شان وقت ندارند و نمی‌گذارند دیگران را ببینند. مردخودشیفته فکرش، تجربیاتش، خانواده‌اش، بدنش، تحصیلاتش و نظراتش از نظر خودش یگانه هستند. البته نمی‌خواهیم انکار کنیم که ممکن است بعضی از آنها واقعا تک باشند، ولی این نیاز زیاد به تحسین شدن، باعث دلزدگی اطرافیان می‌شود. خودشیفته‌ها نیاز به عذرخواهی در اشتباهاتشان هم نمی‌بینند. به شدت در ترک‌های عاطفی مقاومت می‌کنند و اعتقاد دارند هر کس آنها را ترک کند ضرر کرده. به همین دلیل هم هیچ وقت از اشتباهاتش درس نمی‌گیرد.

۲- مرد موفق عقده‌ای: آدم‌هایی که خودشان را از طبقه پایین به بالا می‌کشند، چه در دانش، چه در فرهنگ و چه در پول، لزوما انسان‌های موفق سالمی نمی‌شوند. این‌ها ممکن است تبدیل به آدم‌های موفق عقده‌ای شوند. مثلا وقتی برای بچه‌شان پلی‌استیشن می‌خرند، ناخواسته به این فکر می کنند که در بچگی خودشان چیزی نداشتند یا آنقدر از تلخی‌های زندگیشان که منجر به موفقیت شده می‌گویند که همسرشان احساس ترحم پیدا می‌کند. این مردها از سختی‌های زندگی‌شان عبور نکرده‌اند.

۳-محافظه‌کارها: تصور می‌کنند در رابطه با زن باید منتظر رفتار و حرکت زن شد، منفعل هستند و می‌خواهند مطابق خوشایند او رفتارشان را تعریف کنند. بسیار محتاط هستند و می‌خواهند زن را همیشه راضی و خشنود نگه دارند.

نکته:زن از مردی خوشش می‌آید که گاهی کمی کله‌شقی هم داشته باشد. همیشه شش در چهار نباشد، گاهی البته با یک دلیل منطقی، موقتا به هم ریخته هم باشد یا گاهی اوقات تند هم صحبت کند.

۴-مردهای معتاد به کار: این مردها هم جزء مردهای بی‌حال هستند، مردهایی که دغدغه پیشرفتشان آن چنان زیاد است که خانواده و به ویژه همسرشان را آزار می‌دهند. تمام حرف‌ها و مثال‌ها و پیشرفت‌های مردهای معتاد به کار در مورد کارشان است. مساله‌ای که باعث می‌شود که فضای گفتگوی این افراد با همسر و نامزدشان محدود شود. این افراد به اطرافیانشان احساس بی‌اهمیتی می‌دهند. بعضی از این مردها اصلا جایی برای این نمی‌گذارند که پیشرفت‌های زن هم دیده شود.

ب-مرد هایی که ضدحال می زنند

۱-مردهایی که خیلی در امور زنانه وارد هستند و جزئیات و ریزه‌کاری‌های خصوصی زنانه از روان‌شناسی زن‌ها گرفته تا مسائل زیبایی و آراستگی زنانه را هم می‌دانند، (مثال: مرد راجع به میزان اکسیدان رنگ موی زن هم اظهارنظر می‌کند!) برای زن‌ها ضدحالند. در جواب به این سوال هم که یک مرد چه قدر باید از زن ها اطلاعات داشته باشد؟ باید گفت: یک مرد باید کمی اطلاعات فیزیولوژیک داشته باشد، فقط بداند تا رفتارش را درست تنظیم کند، نه اینکه در مورد اطلاعاتش با یک زن صحبت بکند.

فرم درست: مثلا خوب است که مرد بداند برای تهیه قورمه‌سبزی به چه موادی نیاز است.

فرم غلط: بد است که مرد بیاید در آشپزخانه بگوید لیموعمانی را دیر برداشتی، ترش شده. چون تصویر مرد در روان زن ایرانی این نیست.

۲-مرد نق نقوی زیرآب زن خاله‌زنک: مردهایی که در گذشته یک لطمه‌ای خورده‌اند و به همین دلیل، دائم دنبال تایید گرفتن از همسرشان برای اثبات حقانیتشان نسبت به زن قبلی هستند و عملا وارد بازی خاله‌زنک‌بازی و ناله و نفرین می‌شوند و دائم زیرآب زن‌های دیگر را می‌زنند. نکته اینکه خاله زنک‌بازی به اندازه و به وقتش کارکرد روانی دارد، اما برای مردها حال به هم زن است. این مردها موفقیت‌های دیگران را حقه‌بازی و شارلاتان بازی می‌دانند و دلیل موفقیت‌های خودشان را صداقت و زلال بودن می‌دانند.

۳- مردهایی که استقلال روانی از مادرشان پیدا نکرده‌اند و برای راضی نگه داشتن تمام زن‌های زندگیشان (مادر، خاله، عمه، خواهر، نامزد) تقلای بیهوده می‌کنند و نمی‌خواهند بپذیرند که بین زنان، وجود برخی اختلافات معمول است و می‌خواهند این نظم را به هم بزنند. یا به خاطر نداشتن این صلح همگانی همیشه خودشان را ملامت می‌کنند. طبیعی این است که بین زن‌ها در حد متوسط اختلاف باشد و همه با هم هماهنگ نباشند. اما این مردها خودشان را به آب و آتش می‌زنند تا همه با هم خوب باشند. مرد خشنودکن، مردی است که زن‌ها و به ویژه همسرش را از خود دلزده می‌کند. این کار مثل این است که بخواهیم فقر را فقط با توزیع پول ریشه‌کن کنیم.

این مطلب را هم بخوانید
مرز بین صمیمت و سریش شدن کجاست؟

۴- مردان نقل‌محفل: مردی که همیشه در مجالس بار هیجانی را به دوش می‌کشد، زن او ممکن است ناخواسته دلگیر شود. چون زن فکر می‌کند او دارد خودش را سبک می‌کند. ضمن اینکه این مرد در خانه‌اش این قدر باهیجان نیست و زن فکر می‌کند او فقط برای دیگران این طور است و با او مشکلی دارد. باید یک نسبت و تعادلی بین شوخ طبعی ما در داخل و خارج از خانه باشد. مثلا در خانه برج زهرمار و در مهمانی دوست داشتنی‌ترین آدم نباشیم.

۵- مردهای جون دوست: مردهایی که نگران چین و چروک و جوش صورتشان هستند، یا روی اندامشان وسواس دارند. مثلا درسته که بدن‌سازی می‌روند، اما بیشتر وقتشان را به جای خانه و خانواده در باشگاه می‌گذرانند. در واقع وسواس و دقت روی مسائلی دارند که لزوما مردها نباید خیلی نگران آنها باشند. ضمن اینکه این ورزش خوب، باعث یک غیبت بد در خانواده می‌شود.

ج-مردضعیف

 مرد ضعیف از بحث‌های خیلی شایع بین زنان است و لازم است تبیین شود که زنان از گفتن این صفت درباره مرد دقیقا چه کسی را تصویرسازی می‌کنند

۱-مرد سریش (چسب): دسته از مردان ضعیف کسانی هستند که با یک اخم دختر خودشان را می‌بازند و ضنجه موره می‌کنند و التماس و سریش‌بازی. مردهایی که هیچ محدودیتی در ابراز احساسات ندارند، مثل دستگاهی هستند که یک دکمه روشن و خاموش دارد.

۲- مرد بی‌مسوولیت: مردی است که در برابر شکست عاطفی فرو می‌ریزد و به طرفشان احساس گناه و ترحم می‌دهند. مثلا ادعا می‌کنند که: به خاطر تو معتاد شدم

۳-مرد زیادی زرنگ: مردی که در ابراز احساسات خودش خیلی حسابگری می‌کند. خیلی اصرار دارد که احساساتش را خیلی با جزئیات منتقل کند (مثال: من به خاطر فلان و فلان و فلان مسئله و چون این طوری ما با هم به این و این و این می‌رسیم، از شما خوشم می‌آید! به جای یک جمله ساده که: من از شما خوشم می‌آید)

۴-مردهای زیاد حسابگر: مردهایی که جرات ریسک کردن ندارند. مثلا واسه خرج کردن خیلی دس دس می‌کنند. البته این با خساست فرق دارد. این‌ها خرج را می‌کنند اما جون می‌کنند که بهترین و عالی‌ترین را انجام دهند که خیلی اوقات محقق نمی‌شود.

۵- مردان زیادی تیز: چشما و حواسشون از یه دوربین لنزدار تخصصی عکاسی هم قوی تره. هیچ کار و حرکتی از نظرشون دور نمی‌مونه. از لکه روغن ریخته شده روی کف سرامیک آشپزخونه که قبل خودت اونو می‌بینه و مدام برای پاک شدنش تذکر میده یا میاد دخالت می‌کنه
بگیر تا مواردی که داشتی راجع بهش با دوستت تلفنی صحبت می‌کردی و اونم خب نه استراق سمع اما کنارت تی‌وی می‌دیده و شنیده و حالا از جز به جزئش که کاملا شنیده سوال می‌پرسه. کاملا زیر نظر دریچه دوربینشی. شکاک و سوء ظنی نیست. اما فک میکنه تو همه چی شریکه. باید باشه. شریکش نکنی ناراحت میشه. هیچ حریم شخصی برات قائل نیست حتی آشپزخونه و مدام رو اعصابت راه میره.

این مقاله را بیشتر برای مردان نوشته‌ایم؛ زیرا خیلی اوقات نیتشان خوب است. برای خوشبخت کردن اما عوضی می‌روند. خیلی از مردانی که در کلاس‌ها و مطب‌ها حمایتشان کرده‌ام، نیاز دارند تا از بیراهه‌های رفتار عاطفی بپرهیزند.

#دکترشیری

👈در همین رابطه، آموزش زیر به شما کمک خواهد کرد:

 

 

22 پاسخ
  1. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام
    ممنونم از مطلب بسیار مفیدی که در اختیارمون گذاشتید
    اقای دکتر من همسرمو خیلی دوست دارم
    اما خودش داره کارهایی میکنه که سعی میکنم ازش دور باشم تا کمتر لطمه بخورم
    خیلی از مواردی که بالا ذکر کردید در همسرم هست
    فقط چطوری بهش بگم تا این مطلب رو بخونه
    اهل خوندن نیست،اهل تغییر نیست
    و خیلی خودش و کارهاش رو قبول داره
    من خیلی سعی در رشد رابطمون دارم ولی ایشون نه
    با کارهایی که انجام میده با و جود داشتن یک فرزند به جدا شدن فکر میکنم

    پاسخ
  2. فاطمه معصومی
    فاطمه معصومی گفته:

    نظرمن راجع به توضیحاتی که در مورد مردان دادین خیلی خوب بود توضیحات ولی ذهن من به توضیخات عمیق تری نیاز داره برای استفاده ی بهینه از مطالب

    پاسخ
    • پشتیبانی خانه توانگری
      پشتیبانی خانه توانگری گفته:

      سلام
      شما میتونید از سایر مطالب بلاگ استفاده کنید یا به درسهایی که در انتهای این مقاله درج شده اند مراجعه بفرمایید

      پاسخ
    • علیرضا
      علیرضا گفته:

      سلام. جالبه در بین مردهایی ک گفتید ، هیچ انتقادی از مردهای بچه صفت و تشنه توجه نکردید. یعنی این مردها ایده ال زنانند ک از انها نام نبردید؟ بنظر من انچیزی ک تنفر اور است مردی است ک همش دوس داره زنش اونو مدیریت کنه . مردهایی که برای زنها ناز میکنند و مظلوم نمایی میکنند ، تو عکسها همش قیافه موش مرده میگیرن و بجای اینکه پشت زنانشون باشن به زنهاشون تکیه میدن. این مردهای تنفراور رو چرا نام نمیبرید؟. اینو حتی تو زبان بدنشون میشه فهمید . مردای ب ظاهر سربزیر بی خطر ک حال ادمو و حال زناشونو بهم میزنن

      پاسخ
  3. مینا
    مینا گفته:

    واقعا درست و دقیق توصیف کردید.شوهر سابق من چندین مورد از این صفات رو همزمان داشتن و شدیدا هم خودشیفته بودن ، البته از پارسال که با درسهای شما آشنا شدم کم کم متوجه ایراد خودم که گیر چنین آدم افتادم شدم اما خب خییییلی دیر! بعد از ۱۴سال زندگی پر تنش و کلی آسیبهای روانی به خودم و پسر بزرگم.

    پاسخ
  4. شبنم
    شبنم گفته:

    دکتر عزیز من بعنوان یک خانم همه حرف های این مقالتون رو تایید میکنم
    ولی بین مطالب روانشناسی کمتر راجع به این بحث میشه که خانم ها چه رفتارهایی باید یا نباید انجام بدن
    قطعا هست ولی کم هست…
    اگر یک همچین مقاله ای درباره زنان حال بهم زن بنویسید عالی میشه

    پاسخ
  5. ایمان
    ایمان گفته:

    سلام.
    بسیاری از این ویژگیها بین آقایون و خانومها مشترکه و مخصوص جنس خاصی نیست.

    با این دسته بندی هایی که حضرتعالی دارید عملا تعداد افراد سالم در جامعه چند درصد میشه؟ از کل جامعه مردان یا زنان؟

    به شخصه درک نمیکنم چرا از واژه های به این شکل استفاده میکنید؟

    مردان حال به هم زن؟!

    مثلا مردانی که مورد پذیرش زنان نیستند.

    شخصا به عنوان یک مرد بعضی از ویژگیهایی که در این مقاله گفتید رو دارم. و در صدد برطرف کردن اونها بودم و تلاش کردم و حتی به دروس خود شما رجوع کردم و متاسفانه وقتی میبینم دیدگاه شما که یک مرد هستید به شخصی مث من “مرد حال به هم زن” هست. احساس تنهایی بیشتری میکنم که جامعه منو طرد میکنه. و وقتی میبینم حتی اگر به مشاوری مانند شما مراجعه کنم از دید شما نیز پذیرفته نخواهم شد.

    شخصا حس میکنم خشم زیادی در وجود شما هست که احتمال داره از مراجعین درد کشیده تون که احتمالا خانوم بودند گرفتید.

    واقعا مطمئن هستید که رفتار و مشی صحیحی رو در قبال کل جامعه در پیش گرفتید؟؟؟!!

    پاسخ
    • آزاده
      آزاده گفته:

      به نظرم به کار بردن هم چین عباراتی به خاطر تشویق خواننده به خوندن مطلبه.شما برداشت بد نکن.اگه یه عبارت ملایم می نوشت دکتر خود من ترغیب نمی شدم بخونمش

      پاسخ
  6. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام اقای دکتر.ممنون بابت مشاوره تون.ولی کاش زودتر میگفتید.راستش انقدر دوسش داشتم که از خیلی چیزا کوتاه اومدم و هر روز بهش میگفتم دوسش دارم.حاضر بودم هر کاری کنم تا اون مال من بشه.نوع اشنایی مون به صورت کاملا سنتی بود ، ولی بدجوری عاشقش شده بودم.
    ولی بعدش یهو گفت که هیچ حسی بهت ندارم و جواب نه داد.
    خیلی حسه بدی بود ، خیلی.

    پاسخ
  7. نورا راد
    نورا راد گفته:

    بسیار عالی بود این متن .خیلی وقت پیش ها فکر میکردم که کاش برای این یاد نگرفتن های اقایون راهی پیدا بشه .چون وقتی ما به اقایون ناقص یاداور ضعف هاشون میشیم ،درست که نمیشه خرابتر هم میشه .قلم و دانش شما رو لازم داش ت .سپاس از شما

    پاسخ
    • بانو
      بانو گفته:

      استاد شما خیلی باسواد و دلسوز هستین خیلی ممنون که این مطالب عالی رو‌گذاشتین
      من تا جایی که بتونم لایوهای شما رو میبینم وکلی درس گرفتم
      ممنون میشم که باز هم لطف کنین و مطالب آموزنده بزارین.

      پاسخ
  8. مریم
    مریم گفته:

    سلام دکتر جان
    مقاله جالبی بود ولی یه سوال برام پیش اومد
    اینکه وقتی یه رابطه پاگرفت و مثلا ازدواج کردی یا دلت دیگه گیر کرد اونجا که به روزمرگی می رسیم تازه متوجه میشیم طرف مقابل این ویژگی ها رو داره.
    راهی هست قبل از اینکه اینجور توی قضیه فرو بریم و وابسته بشیم تو همون برخوردهای اول و دوم متوجه بشیم طرف لج در بیاره؟؟؟؟
    ممنون میشم توضیح بدید.

    پاسخ
    • پشتیبانی خانه توانگری
      پشتیبانی خانه توانگری گفته:

      وقت بخیر
      شما میتونید به بخش پرسش و پاسخ ها و یا سایر مطالب بلاگ مدیا توانگری مراجعه بفرمایید یا اینکه سوالات خود را از کارشناسان مورد تائید اقای دکتر مستقیما در سامانه porsesh24.com بپرسید

      پاسخ
  9. آسمان
    آسمان گفته:

    نمی دونم چرا ولی نمی تونم به حرف هاتون اعتماد کنم. احساس می کنم بهترین رابطه همون رابطه ای هست که از دوران کودکی روابط دختر و پسر کنترل شده باشد. و برای ازدواج قبلش پدر و بزرگان تایید کرده باشند و بعد دختر و پسر با هم صحبت کنند آسیب فوق العاده کمتری دارد و برای هم جذابتر هستند چرا که قبلش با هیچ نامحرمی در ارتباط نبوده اند و دلشان صاف و پاک هست. و احتمال اینکه به ازدواج ختم بشود ۹۰ درصد هست. ولی چون در جوامع امروزی معمولا بزرگتر دانا کمتر پیدا می شود و نمی توانند خوب مدیریت و ارتباط برقرار کنند بچه ها به مشکل برخورد می کنند و وارد ارتباطات اشتباه می شوند.

    پاسخ
  10. محمدرضا
    محمدرضا گفته:

    نمیدونم این پیام رو دکتر شیری میخونن یا نه …ولی پیگیری کنید
    راستش من با حرفای ایمان موافقم .
    ازین بابت که منم درصدد بهتر شدن شخصیتم تلاش میکنم ولی حس میکنم جدیدا خیلی از جهت گیری های دکتر شیری جنسیتی شده. من خیلی از درسگفتار های دکتر شیری رو گوش دادم ولی دکتر انگار همیشه یک لطف خاصی به خانم ها دارن و حمایتشون میکنن
    اگ مقاله ای تحت عنوان “مردان حال به هم زن “میگذارید حتما مقاله ای مشابه برای خانم ها بگذارید تا اون ها هم تلاش کنن شخصیت سالمی برای خودشون ایجاد کنن…چرا همه ی تغییرات واسه ما مرداست؟؟؟؟
    الان کامنت های همین صحفه رو بخونید میبینید چقدر خانم ها خوشحالند که همچین مقاله ای گذاشته شده است و حس کمال و بی عیب بودن میکنند
    خواهش میکنم پیام رو پاک نکنید

    پاسخ
    • سولماز بنی فضل
      سولماز بنی فضل گفته:

      جناب آقای محمدرضا گرامی
      ممنون از نظر شما
      در آموزش غیرحضوری جذابتر شدن و محبوب ماندن، بسیار به موضوع رفتار ضد زن و رفتار ضد مرد پرداخته شده است و واقعا تفاوتی وجود ندارد. زیرا یک رابطه دو سایه است و ساختنی و دو طرف باید تلاش کنند.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *