خانم حمیده حبیبى از دختران بسیار خوش فکر ایرانى در بحث استارت آپ هاى ایرانیست و بسیارى از نخبگان جوان ایرانى با او، قلم و افکار قدرتمندش آشنا هستند، دیروز خبرى تلخ بهم دادند که بسیار به فکر فرو رفتم :
فاجعه رشد اختاپوسى و سقوط جهنمى اسنپ:
متن زیر نوشته این بانوى محترم ایرانیست :

 


دیروز به قصد رفتن به جلسه، از طریق اسنپ یک ماشین گرفتم وقتی سوار شدم راننده گفت که مبلغ کرایه رو کارت به کارت کنم.
قبول نکردم و گفتم که همیشه آنلاین پرداخت میکنم. البته تلاش کردم که اگر بشه نقد پرداخت کنم اما در اطراف مقصد خودپرداز نبود و به ایشان گفتم که ناچارا آنلاین میپردازم.
با فاصله چندکوچه در نزدیکی مقصد پایان سفر رو اعلام کرد وقتی که اعتراض کردم که این مقصد نیست با سرعت زیاد شروع به دنده عقب آمدن کرد و فحاشی کرد.
خواستم که نگه داره و من پیاده شم که صداش رو بالاتر برد و فحش های رکیک بیشتری داد.
هنگامی که پیاده شدم و خواستم رد بشم با سرعت ناگهانی به سمتم آمد که فرار کردم و البته حضور شخص دیگری در خیابان مانع ازین شد و با سرعت زیاد همراه با صدای بلند که فحش میداد از محل دور شد.
به علت شدت استرسی که به من وارد شده بود تنها چیزی که به ذهنم رسید تماس مکرر با پشتیبانی اسنپ بود که دائما قطع میشد و کیفیت مناسبی نداشت تا بالاخره در شانردهمین تماس و بعد از ۱۰ دقیقه انتظار (با اون شرایط روحی نامناسب) پشتیبانی جواب داد و فقط لغو سفر زد و هزینه را به حساب من برگرداند.
از ۲۴ ساعت گذشته تا به حال حتی یک تماس از مجموعه نداشتم که پیگیری حال روحی و عواقب این جریان رو داشته باشه و مشخص نیست که حتی با راننده چه برخوردی شده و آیا داره به کارش ادامه میده یا نه.

سوال اصلی :
اینکه من از کنار خیابون ماشین میگرفتم یا اسنپ چه فرقی داره؟ درحالیکه تمایز اصلی اسنپ داشتن مشخصات و قابلیت پیگیری راننده است.

  • درحالیکه چندین ماهه اسنپ داره تاکید میکنه پول رو کارت به کارت نکنید خودش ضمانت اجراییش در برابر عکس العمل همچین راننده ای چیه؟
  • در شرایط خاص اینطوری چه توافق ویژه ای با سیستم قضایی داره که مسافر در اون لحظه با خط ویژه تماس بگیره یا پلیس؟
  • چه سیستمی برای پیگیری هست که یه مسافر در خیابان خلوت و بین مسیر بدون شاهد بتونه این مورد رو اثبات کنه؟
  • چرا راننده بعد از اینهمه وقت توجیه نیست و به مسافر فشار میاره ؟
  • اسنپ چه حمایتی از مسافری که هدف خشم و بی تعادلی راننده شده داره؟ ایا این مجموعه از دیروز تا حالا یک همدلی کوچک هم نمیتونست داشته باشه؟
  • آیا نمیتونه از مشاورانی استفاده کنه یه راه حل بدن؟
  • نمونه مشابه این اتفاق در دنیا، موجب توقف کار امثال اسنپ میشه؟
این مطلب را هم بخوانید
اندر احوالات موسم ربیع 1399

از دیروز خیلی دوستان لطف داشتند و حال منو پرسیدن و اعلام همراهی کردند و برخی هم مثال زدند که برای ماهم فلان اتفاق افتاده، به همه دوستان گفتم که لطفا به داستان تون این رو اضافه کنید که فحاشی با صدای بلند یک مرد عصبانی در مقابل یک خانم و حمله با ماشین به قصد زیرگرفتن و شاید حتی آسیب جدی جانی.

اینها رو نمیتونم به شاپرک و تسویه بانک مرکزی … ربط بدم. چون اساساً به مشتری ربطی نداره.

من سوالم اینه جواب اعتماد من به اسنپ چیه؟
چطور رانندگانش درباره نقش اسنپ توجیه نیستند و با اینهمه فشار کاری و اقتصادی قرار باشه با توجیه استارتاپ و … هم تحت فشار باشیم که به نظرم ادامه ندیم بهتره.
حمیده حبیبی

 


تحلیل دکتر شیری :

اینکه یک استارت آپ به مردم خدمت سریع و ارزان تر برساند حتى اگر کپى اوبر باشد ، به خودى خود مشکلى نیست .
ولى وقتى خودت را توسعه میدهى و در رقابت هوشمندانه ات آژانسهاى اتومبیل را مجبور پایین کشیدن کرکره شان میکنى و استدلالت این باشد که اینها حسودند و از تکنولوژى عقب مانده اند و …
باید بدانى نمیتونى پزهاى خودت را ادامه بدهى بدون افزایش دقت و وسواس روى زیرساختهاى توسعه : امنیت

مثال کلیدى :
اوبر سال ٢٠١٧ به خاطر شکایت بابت سه مورد زن آزارى در انگلستان لغو امتیاز شد تقریبا و همچنان پرونده اش مفتوح است و مشروط اجازه کار موقت دارد .

نکته براى مسوولین :
انگلیسها نه از نام اوبر میترسند نه فریب شعار کارآفرینى آنرا میخورند : امنیت مسافران دغدغه اول مسوولین شهرى است.

نکته براى رقباى اسنپ و خودش :
اسنپ دشمنانى جدى در بین آژانسهاى اتومبیل و رقبایش دارد و بهترین فرصت است که بقیه با به رخ کشیدن امنیت خویش ، این کمپانى را به چالش بکشند.

نکته براى همه مان :
بزرگترین چیزى که از کتاب ” شرکتها چگونه سقوط میکنند” آموخته ام اینست که :

کمپانیهاى بزرگ در نقطه اوج خویش مغرور میشوند و ترک برمیدارند و چند ماه یا سال بعد ترک بقدرى عمیق میشود که غیرقابل جبران میشود

دکتر علیرضاشیرى
طبیب ، درمانگر طرحواره اى
در حال ادامه تحصیلات تکمیلى در رشته راهبرى رهبران،
دانشگاه کمبریج انگلستان

26 پاسخ
  1. Sahba
    Sahba گفته:

    سلام منم یدفعه پام با بی دقتی راننده رفت زیر لاستیک ماشین،راننده بیخیال بود
    یدفعه هم پول اضافه ازم گرفت که چرا ادرسم که نبوده،کوچه بالاتر زدم،درصورتی که خود اسنپ معرفی کرده بود
    بنظرم میرفت زیر نظر جایی نمیدونم زیر نظر کجا چون بخدا سرم نمیشه بهتر بود

    پاسخ
  2. ياسمين
    ياسمين گفته:

    از اتفاقی که برای این بانو افتاده متاسفم. تجربه اندکی مشابه از سفر داخل شهری با یکی از رانندگان اسنپ خانم داشتم و خاطره تلخی بجا گذاشت.بخصوص که دختر ۶ ساله ام همراهم بود و بدلیل واکنش بسیار بد راننده بسیار ترسیده بود.
    امیدوارم همگام با پیشرفتهای تکنولوژیک و غیر تکنولوژیک، زیر ساختهای فرهنگی مرتبط رو هم بالا ببریم.

    پاسخ
  3. علی انصاری
    علی انصاری گفته:

    نکته ایی که ماتسوشیتا در کتاب نه برای لقمه ایی نان میگه : هسته شکست در میوه پیروزی نهفته است ، دقیقا اشاره میکنه که شرکتهای بزرگ وقتی به رشد بالا رسیدند بخاطر غرور و بی توجهی به موارد کوچک و اشتباهات ریز یواش یواش نابود میشن

    پاسخ
  4. سیمین تمجید
    سیمین تمجید گفته:

    من راننده تاکسی هستم اکثرا مسافرین دربستی را از دست میدم چون قیمت منو با اسنپ مقایسه میکنن در صورتیکه سازمان تاکسیرانی پشت ماست منم نارضایتی مسافرین را از اسنپ مخصوصا ویژه بانوان شنیدم که راننده زن کم هستش خدا کنه اوضاع کار برای همه خوب باشه

    پاسخ
  5. مريم
    مريم گفته:

    گر چه در تمام مملکت وضع همینه و حقوق شهدوندی بی معناست، ولی بهتره این خانم شکایتشون رو به پلیس هم اعلام کنند

    پاسخ
  6. رضوان
    رضوان گفته:

    من هر روز از اسنپ استفاده میکنم و تاکنون مواردی بوده که درخواست کارت به کارت مبلغ رو داشتند و وقتی اعتباری پرداخت میکنیم اخماشون میره تو هم نقد هم که پرداخت میکنم هیچوقت هیچوقت باقی پول رو پس نمیدن چون پول خرد ندارن‌. ولی اگر اینجوریه که بهتره برداشته بشه وقتی هیچ رسیدگی نمیشه

    پاسخ
  7. یاسر
    یاسر گفته:

    مثله همیشه دکتر جااان با جانه مطلب دست دادی و تحلیله خردمندانه ایی کردیی.
    عشقییییییییی عشق

    پاسخ
  8. ابراهیم
    ابراهیم گفته:

    با سلام .من خودم یکی از رانندگان اسنپ هستم اسنپ یه شرکت بی در و پیکر هستش کرایه هاش پایینه اما راجب اینکه راننده گفته کارت به کارت یا نقدی پرداخت کن حق را به راننده میدم چون اسنپ پول راننده را توی حساب شرکت چند روزی نگه میداره و ازش سود میگیره درضمن اسنپ راننده را نسب کنید موجودی را نشون نمیده یعنی راننده نمیدونه چقد پول داره در واقع توی روز روشن کلاهبرداری میکنن اصلا اینا رو ول کنید قیمت دلار و ماشین چی میشه خخخخ
    موفق باشید

    پاسخ
  9. مريم
    مريم گفته:

    جناب دکتر متاسفانه خدماتی که به مردم داده میشه به دلیل نبودن جایی که بشه پیگیری و شکایت مطرح بشه بخاطر نبودن مشکلات که کم نیستند …. کسانی هم که کارو درست و خوب شروع می کنن کم کم از خدمات و وظایفشون کم می کنن ….. اساس و ریشه که درست باشه قطع نکسی جرات تخطی از وظیفه نخواهد داشت …

    پاسخ
  10. مسعود
    مسعود گفته:

    اسنپ این همه راننده خوب داره یه نفر اگه اشتباه کنه نباید کل مجموعه رو زیر سوال ببرید اون همه حسن و خوبی و ارزونیه کرایه ها دیده نمیشه

    پاسخ
  11. سفیر کبیر
    سفیر کبیر گفته:

    من راننده اسنپ بودم اما بعد از ۳ ماه متوجه شدم که هیچ خیریتی تو این کار نیست و ادامه ندادم. مسائلی هست که باعث میشه راننده ها به طور پیشفرض ذهنیت بدی نسبت به مسافرا داشته باشند. مهمترینش کرایه پایین که در ابتدا با وعده جبران شدن با تعداد سفر زیاد به راننده ها تحمیل شده بود، اما با افزایش بی رویه تعداد راننده ها، تعداد درخواست های سفری که در طول روز برای راننده میاد خیلی کم شده. وقتی با کرایه کم مسافر سوار ماشینت میشه و فقط بخاطر اینکه داره بهت کرایه میده نگاه از بالا به پایین بهت داره (در صورتی که در اکثر مواقع سطح تحصیلی تو بالاتر از مسافرته)، و یا وقتی که مسافر به ساحت ماشینت بی احترامی میکنه و یهو میبینی که از عقب داره صدای قاشق چنگال و بوی قرمه سبزی میاد و مسائل دیگه ای از این دست باعث میشه که پیشفرض از دست مسافرا عصبانی باشی. کارهایی که اون راننده توی متن این مقاله کرده به هیچ وجه قابل توجیح نیستن، اما بهتره که یه نگاه مجددی هم به خودمون بندازیم. یه سوالی ازتون میپرسم، شما وقتی که میرید آرایشگاه چون بابت کار آرایشگر بهش پول پرداخت میکنید باعث میشه که احساس کنید اربابشید و حرمت محیط اون آرایشگاه رو نگه ندارید؟ (مثلا تا نوبتتون برسه بشینید وسط آرایشگاه قرمه سبزی بخورید). حرف زیاده اما میدونم که حوصله خوندن کمه.

    پاسخ
  12. کیان
    کیان گفته:

    تجربیات تلخ استفاده از تاکسی های آنلاین بعضا باعث میشه که فراموش کنیم شرایط قبل از حضورشون رو! اینکه قطعا باید ضعف های زیادشون رو اصلاح کنند درش شکی نیست ولی اینکه گزینه ای مثل آژانس ها مطرح میشن واقعا جای تعجب داره!
    من به عنوان کسی که هفته ای چند بار از آژانس ها استفاده میکردم تجربیات به مراتب بدتری با آژانس داشتم! بعد از تماس با آژانس و شکایت از راننده چندین مرتبه با کتمان کلی این موضوع که راننده از آژانس اونها بوده برخورد کردم! نهایت کاری هم که از دستم برمیومد استفاده از آژانس های دیگه بود که اون هم به دلیل محدود بودن و نداشتن ماشین مجبور به استفاده مجدد میشدم!
    در کل هرچقدر هم بد باشند تاکسی های آنلاین دیگه رقابت بین خود اونها هست که تعیین کننده هست و نه رقابت با رقیب سنتی و بی کیفیت از هر لحاظ, آژانس ها!

    پاسخ
    • A
      A گفته:

      صد در صد موافقم من هم از آژانس دل خوشی ندارم رانده های بی ادب و متوقع که خیلی تز مواقع هم سرویسهای صبح زود یا شب دیر وقت انجام نمیدن یا با کرایه دوبل ..کلا هم کرایه گرفتن هاشون بی قانون بود به نظرم باید اسنپ یه طرحی بریزه که بشه از امثال این راننده دیوانه شکایت کرد و پرونده قضایی ساخت

      پاسخ
  13. موسوی
    موسوی گفته:

    به نظر من خانم ها به هیچ عنوان نباید از وسایل حمل و نقل عمومی غیر رسمی استفاده کنند. اسنپ، شخصی و … . چون راننده این وسایل از همه قشر هستند و اکثرا مزاحمت ایجاد می کنند. اسنپ هم که گل سرسبد سرویس بی در و پیکر حمل و نقل.

    پاسخ
  14. مهرداد
    مهرداد گفته:

    این دلیل درستی نیست همین الان ۲ تا خانم رو میتونم معرفی کنم که راننده تاکسی (نه اسنپ) کاری باهاش کرده که سوار هیچ تاکسیی نمیشه دوستان عزیز راننده تاکسی اون زمونا یادشون رفته که نم بارون میزد هیچ مسافری رو بجز دربست و مستقیم اونهم با چند برابر کرایه سوار میکردن مشکل ما مشکل فرهنگی و اقتصادی و واکنشهای زشت بخاطر عصبانیت ناشی از این موضوعاته هیچ ربطی به اسنپ یا تاکسی بودنش نداره شما که میگی مسافر دربستیتو از دست میدی مگه تاکسی باید دربستی سوار کنه؟ به هر حال مشکل هر چی هست راه حلش بستن اسنپ نیست بلکه مدیریت درست راننده هاست

    پاسخ
    • Sh
      Sh گفته:

      کاملا درسته من خط دانشکاهم سوار میشدم واقعا فاجعه بود
      مسلما برگشت به گذشته اشتباه فقط باید سیستم هایی مثل اسنپ مشکلاتشون رو به شکل جدی حل کنند

      پاسخ
  15. زهرا
    زهرا گفته:

    متاسفانه منم ی مورد مشابه داشتم،ک بعد از اتمام سفر ب دلیل بد انتخاب کردن مسیر و رسیدن دیر موقع من به مقصد..من به راننده اعتراض کردم..وقتی پیاده شدم چن دقیقه بعد راننده به شماره ی من پیامک زدن و ب من توهین کردن…منم شکایتم رو از طریق همون اپلیکیشن ثبت کردم اما در نهایت فقط یک پیام برام اومد ک رسیدگی میشه،حالا بشه یا نه اللو اعلم!! تقریبا اکثر چیزا ک تو ایران میاد روزای اول ک بازار گرمی میکنن خوبه بعد دیگه گندش درمیاد..نظارت مسولین هم ک هیچی به هیچی!

    پاسخ
  16. باران
    باران گفته:

    البته این نکته رو هم اضافه کنین که راننده های اسنپ چرا تاکید دارن پول و کارت به کارت کنین، چون نون شب خانوادشونو باید ببرن خونه و اسنپ پولشونو دیر به دیر واریز میکنه به حسابشون و هر روز یه بهانه ای میاره که امروز نمیرییزیم و سیستم قطعه، بهانه های واهی، مردم گرسنه اند عصبی اند جواب زن و بچشونو نمیدونن چی باید بدن و این فشار ها باعث این رفتارهای نابه هنحار میشه متاسفانه…

    پاسخ
  17. سیما
    سیما گفته:

    من و دوستام خیلی از اسنپ استفاده میکنیم و خداروشکر تا حالا به مشکلی برنخوردیم، نه تو زمینه برخورد راننده، نه تو زمینه کرایه دادن یا ندادن باقی مانده

    پاسخ
  18. سحر
    سحر گفته:

    سلام،صبح امروز برای اولین باردرخواست اسنپ بانوان کردم، ماشین که رسید،دیدم راننده کلاه نقابدار مردانه به سردارد و سرش پایین است، رفتم جلو، شیشه را پایین کشید با صدای مردانه گفت،فقط شال رو سرم نیست، خانم مردنما بود، پسر کسی که مجوز دار بود، نمی دونم، من شک کردم و سوار نشدم، گفتم میرم داخل منزل سفر را لغو می کنم، تماس گرفتم که کاری برام پیش اومده امکان همراهی ندارم، آقا باز گفتند من فقط شال رو سرم نیست ولی من سفر را لغو کردم. راستش خیلی ترسیده بودم.

    پاسخ
  19. میثم فرازمند
    میثم فرازمند گفته:

    متاسفانه ما ایرانیها به طور روزمره درگیر سه مشکل عمده هستیم:
    ۱- گرفتار مغلطه تعمیم جز به کل.
    ۲- حافظه تاریخی در حد چند روز.
    ۳- هم خدا و هم خرما رو خواستن.

    شاید برخی از هموطنان فراموش کردن که تا قبل از بوجود آمدن تاکسی های آنلاین نحوه برخورد آژانس ها با مسافران و همینطور قیمت های گزافی که میگرفتن چگونه بود و بعد از ظهور تاکسی های آنلاین چه استقبال زیادی ازش شد.
    اینی که یک راننده برخورد نامناسبی با مسافر داشته باشه و بالعکس، دلیلی‌ بر بد بودن اسنپ‌ نیست. چه بسیار مسافرهایی هستن که تصورشون از راننده اسنپ‌ این هست که راننده نوکرشونه و هر رفتاری که بخوان میکنن. آیا رفتار اون مسافر باعث میشه که بگیم اسنپ‌ بده؟ مسلما خیر.
    در اینی که تاکسی های آنلاین معایبی دارن که تردیدی نیست ولی اصل قضیه که همانا کاهش هزینه جابجایی و همینطور افزایش امنیت هست رو نباید فراموش کرد.
    اینی که تمام سفرها در سیستم ثبت میشه و مشخصه راننده کی هست و مسیر حرکتش رو میشه ردیابی کرد یعنی امنیت بسیار افزایش پیدا کرده اما هیچ وقت صد در صدی نخواهد بود.

    پاسخ
  20. سجاد
    سجاد گفته:

    خوشبختانه تا امروز بارها و بارها از استپ استفاده کردم و خدا رو شکر راضی بودم.بارها با راننده هاشون حرف زدم و همه از گرفتاری و نداری و ناچاری و تحصیلکرده اومدن اسنپ و اکثرا میگن خواهش نقد پرداخت کنین چون شرکت دیر واریز میکنه و حمایتی نیستیم.باور کنین اونا هم مثل بقیه مردم گرفتارن. برخورد از بالا باهاشون خیلی زشته و همیشه باهاشون با احترام برخورد کردم

    پاسخ
  21. وحید
    وحید گفته:

    اسنپ باعث شده مسافر راحتر از این نقطه شهر به اون نقطه شهر با مناسب ترین کرایه بره از مسافرا میخوام به خاطر یه راننده نخاله اسم کل شرکت رو خراب نکنند.

    پاسخ
  22. وحید
    وحید گفته:

    من راننده اسنپم همیشه کاری کردم مسافر ا رضایت کامل ازم داشته باشند پس نمی توان به خاطر یه راننده خاطی اسم شرکت رو زیر سوال برد

    پاسخ
  23. زیتا
    زیتا گفته:

    درود دوستان
    اسنب یک بنگاه استثمار رانندگان هست
    قیمت های پایینش در واقع از جیب راننده پرداخت میشه.اما کک جناب اسنپب نمی گزه چرا که از هر سفر کمیسیون می گیره در ظاهر کمیسیون کم هست اما با توجه به تعداد زیاد سفرها رقم هنگفتی به جیب صاحبان این شرکت می ره به قیمت استثمار راننده و ماشینش.من یک روز در اسنب کار کردم همون یک روز فهمیدم که شما برای صد هزارتومان درامد حداقل باید ۱۲ ساعت در خیابان باشید.پول بنزین و استهلاک و بیمه ماشین و هزار کوفت و زهرمار را هم خودتان بدهید بیمه هم نیستید و اگر دو سفرتان را لغو کنید اسنب بلاکتان هم میکند.و باقی پولی رو که مسافران انلاین پرداخت کرده اند به جیب می زند و به شما پس نمی دهد.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *