اگر می خواهید نامزد کنید یا در این دوران شیرین هستید، همه چیز را شاد و خوشحال نبینید و حواستان به آن روی سکه هم باشد!

⚠️ یک جدایی محتمل

لطفا کور و کر نشوید! اگر از همان ابتدای رابطه و آشنایی، خوب چشم و گوشتان را باز کنید و مراقب بعضی علائم در طرف مقابلتان باشید، به موقع چیزهایی را که باید، می فهمید و بعدا بی ­جهت به بخت سیاهتان لعنت نمی­ فرستید. دوران نامزدی غیر از اینکه همراه با اولین غذا خوردن ­های دو نفره در رستوران، قهوه­ های گران قیمت در کافه ها وکادوهای غیرمنتظره است، باید تا حد خیلی زیادی به شکل ­گیری تصویر شما از همسر آینده تان کمک کند. پس دوران شیرین نامزدی را جدی بگیرید تا خدای نکرده در آینده زندگی مشترکتان تلخ نشود.

⚠️ زود قضاوت نکنید

یکی از اولین مواردی که هر کسی به آن توجه می کند، مطلوبیت فیزیکی است اما نکته مهم اینجاست که خیلی زود نباید درباره ظاهر و تیپ یک نفر نظر داد. شاید بعد از چند بار دیدن، طرف به نظرتان خواستنی و خوب آمد. اخلاق هم چیزی نیست که بشود در یکی دو برخورد ساده درباره آن به نتیجه رسید. باید حتما خواستگارتان را در موقعیت­ های مختلف ببینید و در نهایت بفهمید که در کنار این آدم آرامش دارید یا نه. در مدت نامزدی، تا حدی دستتان می ­آید که با این فرد امکان پیشرفت دارید یا نه، به فکر بهبود اوضاع و شرایط هست یا با کمترین­ ها قانع می شود؟ در یک کلام اینکه باید با هم رویاهای هم فرکانس داشته باشید. هرچه قدر هم که شباهت­ هایتان به هم بیشتر باشد، امکان اینکه زندگی موفق ­تری داشته باشید، بیشتر می ­شود و از تفاوت­هایتان هم کمتر می ترسید.

⚠️ در محیط واقعی ببینیدش

مهم است که بعد از اینکه تصمیم به ازدواج گرفتید و  به اصطلاح دوران نامزدیتان شروع شد، واقعا با هم معاشرت داشته باشید. معاشرت این نیست که ۲۰ دقیقه بروید با هم در یک اتاق بنشینید و سنگ ­هایتان را وا بکنید! معاشرت فقط سینما و پارک و رستوران رفتن هم نیست. معاشرت نباید خشک و رسمی و بی­ هدف باشد. مثلا یک بار با هم به یک رستوران لوکس بروید و ببینید طرف مقابل آداب معاشرت بلد است یا نه، یا ببینید در برخورد با خانواده و دوستانش چه رفتار و جایگاهی دارد. دوستان معمولا تا حد زیادی جو ذهنی فرد را نشان می دهند. این مهم است که او تنوع رفتاری دارد یا نه، مثلا می تواند در محیط کار جدی باشد و در جمع دوستانه شوخ و راحت؟ البته این تنوع رفتار نباید خیلی زیاد باشد، چون بعدا تبدیل به تنوع شخصیتی می شود؛ این طوری نباشد که تنوع رفتاری ۱۸۰ درجه­ ای داشته باشد.

 

🔔 زنگ­ ها برای شما به صدا در می­ آیند!

روانشناس­ ها و مشاوران می گویند بعضی از نامزدی­ ها به قول آنها صد در صد طلاق هستند و باید جلوی ضرر را هر چه زودتر گرفت. مراقب این علامت ­های هشدار باشید:

🔴 نامزد فراری
نامزدی که اصلا در دسترس نیست و شما نمی توانید با او معاشرت داشته باشید به درد بخور نیست. چون شناخت درستی از او پیدا نمی کنید. بالاخره کسی که با شما قصد ازدواج دارد، باید یک وقتی را برایتان کنار بگذارد. البته مورد عکس این حالت هم اصلا خوب نیست. کسی که تمام وقتش را به شما اختصاص می دهد و هیچ دغدغه و مساله دیگری ندارد آدم ازدواج نیست. یک آدم نرمال باید یک وقتی هم برای خودش داشته باشد. ضمنا خیلی عاشق و معشوق­ ها معمولا فرصت نمی کنند خوب همدیگر را بشناسند. علاوه بر این نامزدها، بعضی دیگر، از صحبت کردن راجع به یک موضوع خاص، مثلا گذشته فرار می کنند به احتمال خیلی زیاد این فرد دارد یک چیزی را از شما پنهان می کند. شاید هنوز درگیر رابطه ناتمام قبلی است و تماس ­های مشکوک دارد. تا وقتی از تمام شدن روابط قبلی خواستگارتان مطمئن نشده ­اید، اصلا به ادامه رابطه فکر نکنید.

🔴 نامزد خاص
هر کسی به نظر خودش یک جورهایی خاص است اما بعضی­ ها به واسطه یک توانایی و استعداد خاص از بقیه متمایز هستند و بیشتر به چشم می­ آیند. این ویژه بودن هم می تواند یک پیانیست خوب بودن باشد و هم استاد و رئیس بودن. به طور کلی موقعیت بالاتر برای هر کسی جذاب است اما مثلا اگر شما پرستار هستید و با یک پزشک ازدواج می کنید، باید اطمینان داشته باشید که نامزدتان در خانه و بیرون از بیمارستان، از موقعیت بالاتر خود پایین می ­آید و به قول معروف جنبه دارد. ازدواج­ های استاد و شاگردی هم خیلی مورد تایید نیستند، چون شاگرد همیشه نمی­ تواند شاگرد بماند و در زندگی مشترک هم استاد نمی تواند معلم ­بازی دربیاورد. ضمنا یادتان باشد که همیشه استادها و شاگردهای بهتری وجود دارند! خلاصه اینکه اگر تمام عشق و علاقه شما به کسی فقط به خاطر یک ویژگی خاص است، به این فکر کنید که ممکن است یک روز آن مشخصه از بین برود و همه چیز عادی شود، آن وقت چه تصمیمی می گیرید، حالا باز هم حاضرید زن یا شوهر این آدم خاص و متفاوت باشید یا نه. علاوه بر این­ها، زندگی با یک آدم خاص ملاحظات خاصی هم می خواهد و شما باید بتوانید این شرایط را تحمل کنید.

این مطلب را هم بخوانید
چجوری افراد سرد و بی‌ثبات رو قبل از شروع رابطه بشناسیم؟

🔴 نامزد بدهکار
بعضی ­ها تا دلتان بخواهد برگه­ های جریمه پرداخت نشده، قسط ­های به تعویق افتاده و بدهکاری­ های ریز و درشت دارند .اینها همان­ هایی هستند که مدام می گویند: “فعلا دستم تنگه”. اگر از دوستانشان هم پرس و جو کنید حتما چندباری دستی به او پول قرض داده ­اند و هیچ وقت دوباره رنگ پولشان را ندیده ­اند. همه این شواهد نشان می دهند که نامزد مورد نظر شما ثبات مالی ندارد. پس اگر می خواهید واقعا با او زندگی کنید، از همین حالا دسته­ چک­ هایتان را حاضر کنید. در آینده عذر و بهانه­ های زیادی برای این همیشه مقروض بودن و وضعیت آشفته مالی خواهید شنید و باید به خوبی بتوانید از عهده ایفای نقش پدر یا مادر نامزدتان بر بیایید. چون همیشه این شما هستید که باید بی فکری­ ها و بی­ مسؤولیتی ­های همسرتان را جبران کنید.

🔴 نامزد مورددار
بعضی­ هایشان از همان اول کار یعنی آشنایی مشکل دارند چون فقط به خاطر یک سری تشابهات و تفاوت­ های ریز تصمیم به ازدواج گرفته ­اند، تشابه ­هایی در حد مسیر و علایق جزئی مشترک! قاعدتا اگر شما و خواستگارتان هر دو لوبیاپلو دوست دارید و هر دوتایتان هم پنج بار «درباره الی» را دیده ­اید، به این معنی نیست که حتما تفاهم بالایی با هم دارید و برای هم ساخته شده ­اید. عده دیگری از مورددارها هم فقط به علت احساس ترحم رابین هود وار تصمیم به ازدواج می گیرند. آنها در نقش ناجی وارد زندگی شما می شوند تا از دست یک جلاد نجاتتان بدهند، ولی اگر دقیق بشوید اینها خودشان یک جای دیگر نقش شکنجه ­گر را بازی می کنند و بالاخره یک روز این حس ترحم و دلسوزی هم تمام می شود. اگر نامزدتان دائما از همسر یا نامزد سابقش جلوی شما بد می گوید و او را مقصر تمام مشکلات می داند، از اینکه خودتان نفر بعدی باشید، بترسید. این مورددارها هیچ وقت سهم اشتباهات خودشان را در نظر نمی گیرند و مسئولیتش را قبول نمی ­کنند .اعتیاد، خشم، شکاکیت، شخصیت نابالغ و اختلالات جنسی هم که واقعا دیگر نیازی به گفتن ندارد و جزو مشخصات نامزدهای مورددار است.

چند نکته

  • اگر به یکی از این دلایل قصد ازدواج دارید، فعلا دست نگه دارید؛ اگر دوز عشق و علاقه ­تان زیادی بالا است و بیش از حد عاشق و معشوقید، دچار توهم می شوید که همه چیز عشقتان فوق ­العاده است. در حالی که واقعیت این طوری نیست. یک مقدار صبر کنید تا این هیجانات شدید کمتر شود.
  • اگر سنتان دارد همین طوری می­رود بالا، باز هم «فقط» به این دلیل سراغ ازدواج نروید. تحمل فشار فعلی خیلی راحت­تر از تحمل فشار یک زندگی مشترک ناموفق است.
  • اگر همین یک ماه پیش نامزدیتان به هم خورده یا چند وقت پیش از همسرتان جدا شده­ اید، فورا سراغ یک رابطه جدید نروید. شما می خواهید لج کنید و یک جایگزین پیدا کنید، طرف مقابلتان چه گناهی کرده؟
  • اگر فقط برای اینکه آخر هفته­ ها تنها نمانید و کسی باشد که با او بیرون بروید به ازدواج فکر می کنید، بروید و چند سال بعد که بزرگ­تر شدید بیایید.
  • اگر به دنبال کسی برای جایگزینی پدر و مادرتان می گردید یا به دنبال حمایت هستید، ازدواج نکنید چون شما هنوز بلوغ لازم برای ازدواج را ندارید. می خواهید ازدواج کنید که بزرگ شوید اما ازدواج جای بچه­ بازی نیست.

 

👈 در همین رابطه پیشنهاد می شود:

14 پاسخ
  1. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام ما در دوره نامزدی هستیم، من نامزدم رو دوست دارم اما جدیدا متوجه شدم که به دخترهای بی حجاب توجه میکنه و همه چیز رو درمورد مسائل زنانه چه از لحاظ ظاهری و چه باطنی میدونه، یک بار هم بهش غیر مستقیم گفتم که من دوست ندارم به بقیه خانم ها و دخترهای توی خیابون نگاه کنه و اون هم گفت که اینجوری نیست که من فکر میکنم ولی بازم متوجه شدم که اینکارو میکنه، با اینکه خیلی بهم محبت میکنه و دوسم داره ولی اینکارش آزارم میده، خواهش میکنم راهنماییم کنید که چیکار کنم

    پاسخ
  2. جواد
    جواد گفته:

    خیلی ممنون دکتر شیری عزیز.کامل و دقیق و بی تکلف بود امیدوارم همیشه سلامت و پایدار باشین.

    پاسخ
  3. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام دکتر شیری عزیز.مطالبتون رو دنبال میکنم .مثل همیشه عااالی و قابل فهم برای عموم مردم بود.موفق باشید

    پاسخ
  4. محبوبه
    محبوبه گفته:

    سلام . کاشکی بگید چقدر باید صبر کنیم تا عشق علاقه اولیه فروکش نه تا بتونیم رابطه واقعی و ببینیم .

    پاسخ
  5. م🌺
    م🌺 گفته:

    سلام دکتر شیری عزیز.
    بعد از یه رابطه ۱۳ ساله از نامزدم جدا شدم. 😔
    ۱۰ سال دوست بودیم و ۳ سال نامزد
    اون اولین مردی بود که تو زندگیم دیده بودم و اون موقع من ۱۹ ساله بودم و اون ۱۸ سالش بود
    عشقمون مثال زدنی بود
    تا اینکه اومد خواستگاری. با کلی تشریفات.
    من به خواست اون ۱۴ تا سکه درخواست کردم و پدرش لطف کردن و مهریه من رو ۱۱۴ سکه گذاشتن. (البته من اصلا ادم مادی یی نیستم و پول برام ملاک نیست. ) به اضافه
    یک سرویس جواهر هم برای من به عنوان نشون آوردن
    که البته کاش نمی آوردن هربار که اون سرویس رو استفاده میکردم یا کتکم میزد و میگفت تو لیاقت یه همچین چیزی رو نداری. یا میگفت میدونی چقدر قیمتشه؟ مراقب باش گمش نکنی. و‌یا کلی تحقیرم میکرد.

    تو دوران نامزدی کم کم رفتارش تغییر کرد:
    اوایل نامزدی بهم میگفت با خانواده من صمیمی نشو. با مادرم گرم نگیر. و کم کم من باهاشون غریبه شدم در صورتی که هم من خیلی دوستشون داشتم و هم اونا من رو. همش من رو به بهانه های مختلف تحقیر می کرد و فوحش میداد. و کتک زدن هاش شروع شد. جوری که من زیر مشت و لگداش سیاه و کبود میشدم و دم نمی زدم. تا کسی متوجه نشه. و موقع هایی که خیلی شدیدتر میشد از خونشون فرار می کردم و اون می اومد دنبالم.
    کم کم بهم گفت بیا گل بکشیم و حال کنیم. من هم برای اینکه بدونه می خوام همراهش باشم و با کس دیگه این کار رو نکنه قبول کردم.
    از ماهی یکبار به هر روز و هرشب کشید.
    یک شب برام تعریف کرد من ۶ ساله که با یه زن شوهر دار رابطه دارم. اون لحظه هیچ کاری نمی تونستم بکنم انگار خشک شده بودم و بعد منو تنها گذاشت و با اون زن رفت بیرونمن باز از خونه زدم بیرون. گریه می کردم و میلرزیدم بعد از یک ساعت اومد دنبالم با کلی التماس راضیم کرد باز برگشتم. بهم گفت تمومش کردم دیگه نمی خوامش. من فقط تو رو می خوام.
    ولی
    تمومش نکرده بود و وقیح تر شد و همش باهم صحبت میکردن یا به هم پیام میدادن.
    و این یک سال اخیر هر روز می گفت از زندگیم برو بیرون خستم کردی. یا خودتو درست کن یا از زندگیم برو بیرون. خیلی سخت بود برام شنیدن این حرف ازش.

    من خیلی از خواسته هاشو عجابت کردم ولی بیشتر از این نمی تونستم خودمو عوض کنم. یه روز کتکم میزد چرا موهات بیرونه؟ یه روز می گفت لباس پوشیده بپوش. یه روز می گفت لباس باز بپوش. یه سال میرفت هیات یه سال می گفت اینا همش دروغه.

    من یه دختر مغرور و با اعتماد به نفس بودم ولی الان خیلی ضعیف شدم و بدون کوچک ترین اعتماد به نفسی.

    سوالم اینجاست با این همه عشقی که هنوزم بهش دارم و این همه سال عادت آیا میشه فراموشش کرد؟ یا این که این رابطه رو میشه درست کرد؟
    خانوادش میگن برید پیش مشاوره شاید درست شد رابطتون.
    ۳ ماه از جداییمون میگذره و خانوادش چند وقت یکبار تماس میگیرن با خانوادم ، که اینا رو آشتی بدیم.
    میدونم برگشتن تو اون رابطه دیوونگی یه ولی با زنگ زنداشون من امید واهی میشم و دوست دارم که برگردم. ولی
    وقتی یاد اون شبایی می افتم که تا صبح گریه میکردم برای اینکه نمی خوام از خونه پدریم برم اینجا تحقیر نمی شم. کتک نمی خورم و بهم بی احترامی نمیشه.
    اون شبایی که لباس پدر و مادرم رو بو میکردم و اشک میریختم که دیگه نمی تونم ببینمشون چون اون همیشه می گفت ما ازدواج کنیم دیگه اجازه نمیدم پدر و مادرتو ببینی چون ازشون متنفرم.

    وقتی یاد اون خاطرات می افتم
    هرگز دوست ندارم به اون رابطه برگردم.
    ولی باز دلم برای اون آدمی که عاشقش بودم. تنگ میشه برای اون لحظات خوبی که باهم داشتیم.
    چرا از ذهنم بیرون نمیره؟😔 هنوز متعهد و پایبندم بهش.
    هیچ مردی به چشمم نمی یاد
    چه کنم کمکم کنید لطفا.

    پاسخ
    • زهرا م
      زهرا م گفته:

      دختر چته تو تموم کن بره
      با یه روانی زندگی‌کنی بچه هات چی میشن تو یه جو جهنمی با یه پدر اختلال روحی روانی بزرگ شن ، میخوای چی تحویل جامعه بدی واقعا؟
      اصلا خودت چی؟! ارزش زن کجا رفته؟ تو بمونی باهاش ینی همه اینا رو قبول کردی رفتی بازم همینه …نکن

      پاسخ
      • مولود
        مولود گفته:

        سلام و خسته نباشید.
        به نظر من تنها کسی که میتونه کمکت کنه خدای تو هست. هیچ کس در شرایطی که گذروندی نبوده جز خودت و خدای خودت. بهتر است از خدای خودت کمک بگیری و حرف دلت رو به اون بزنی. اگر این مرد سرنوشت تو باشد دیر یا زود بهش برمیگردی و اگر نه هرکاری هم بکنی جز اینکه خودت را اذیت میکنی هیچ اتفاق دیگری نخواهد افتاد. خدای ما برای ما سرنوشتی معلوم کرده و زندگی ما طبق این سرنوشت پیش میرود حال چه ما بخواهیم چه نخواهیم. از بنده ی خدا کمک نگیر از خود خدا بخواه کمکت کنه. به وجود خدا اعتماد کن و از خودش بخواه که اگر این مرد قسمت تو هست پیش آن برگردی و اگر نه مطمئن باشید قسمت شما نیست. هیچ وقت در کار خدا چرا نباید بیاریم زیرا ما از بعدمان خبر دار نیستیم. هیچ وقت خدا بدی بنده خودش را نمیخواهد. نکته ی دیگر این است که هیچ وقت اعتماد به نفس خودت را از دست نده و به داشته هایی که داری نگاه کن و از خدا شاکر باش برای نعمت ها و توانایی هایی که داری سپاس گذار باش خیلی ها هستند که از توانایی که تو داری آن ها شامل نیستند. همین که میتوانی بنویسی خدارا شاکر باش خیلی ها هستند که آرزوی نوشتن و خواندن دارند. خلاصه از خدای خودت بخواه که جز اون هیچ کس دیگر نمیتواند کمکت کنه. (خداوند می فرمایند از تو حرکت از من برکت) تو خودت بخواه و اعتماد کن به خدای خودت انشالله هر چیز به صلاح و خیرت هست پیش برود.
        روز خوبی داشته باشید🙏🏽🙏🏽🙏🏽

        پاسخ
  6. نسرین
    نسرین گفته:

    سلام‌ آقای دکتر به نظر شما یه دهه پنجاهی که از غافله زندگی جا مونده ولی دوست داره زندگی مشترک سالم تشکیل بده چطور میتونه از درسهای شما که بیشتر مناسب حال و هوای متولدین دهه هفتاد هست بهره ببره؟؟

    پاسخ
    • پشتیبانی خانه توانگری
      پشتیبانی خانه توانگری گفته:

      وقت بخیر
      درسهای ما برای تمامی بزرگسالان قابل استفاده اند و شما هم میتونید بسته ازدواح مثبت ۳۶۰ را برای ازدواج و انتخاب همسر استفاده کنید

      پاسخ
  7. بهاره
    بهاره گفته:

    من دهه آخر۵۰هستم دوسال نامزد هستم ایشون ازلحاظ فرهنگی وسطح طبقاتی ازمن پایین تر هستن من دانشجوی ارشد مشاوره هستم وایشون دیپلم دارن کاردرست وحسابی ندارن ودرآمدهم درست وحسابی ندارن من به لحاظ مالی بسیار زیرفشارهستم واینکه ایشون منورها نمیکنه ومیگه عاشق منه ولی خسته شدم ازدستش نمیدونم چطورخودم روبه درآمدبرسونم وازدست ایشون فرارکنم خواهشا دکتر پاسخ بدید ممنونم

    پاسخ
    • سولماز بنی فضل
      سولماز بنی فضل گفته:

      سرکار خانم بهاره گرامی
      با تشکر از اعتماد شما
      آقای دکتر مشاوره ندارند.
      شما میتوانید از درمانگران مورد تایید ایشان در سایت پرسش ۲۴ کمک بگیرید.
      https://www.porsesh24.com/

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *