I-tonya فیلمی است که هر پدر و مادری که زیاد دعوا میکنند یا قصد طلاق دارند ، لازم است ببینند،  هرکسی که تله بی ارزشی دارد و  بزرگ شده یک خانه پر از دعوا و کتک بوده ، لازم دارد این فیلم را ببیند تا به خودش کمک کند.

 

 

فیلم من، تانیا محصول ۲۰۱۷ است با کمدی تلخ که شبیه مستند ساخته شده است یعنی ظاهرش مستند است و مصاحبه دارد و خیلی این حس بهت دست میدهد که داری مستند واقعی میبینی ولی بازیگران حرفه ای دارند این داستان را مستند گونه روایت میکنند ، به این شیوه میگویند mockumentary-style

داستان فیلم : داستان لو میرود در ادامه

نکته اول : خانه بدعملکرد malfunctional home

فیلم با چهارسالگی تانیا هاردینگ Tonya Harding شروع میشود که یکی از بهترین زنان اسکیت روی یخ  جهان و شرکت کننده المپیک است ، محل باشگاهی است که یک مربی اسکیت از قبول او به عنوان شاگرد سرباز میزند. همه کودکی او مملو از فشار و ترک شدن توسط پدر و سختگیریهای بیهوده و کتکهای مادر است که اعتقاد دارد دارد دخترش را برای زندگی سخت آینده اش آماده میکند.

  • کودکی که کتک میخورد، در رابطه عاطفی آینده خویش نیز مردی را برمیگزیند که با او بدرفتاری کند و متاسفانه کتکش میزند ، خیلی عادی .( ازدواج افتضاحش با جف گیلولی)
  • تله بی ارزشی و تله رهاشدگی و تله شکست موجب شکستهای متعدد ارتباطی و کاری میشوند.

 

 

در ادامه داستان تاثیر فقر را در انتخاب شدن یا نشدن توسط داوران مغرور اسکیت روی یخ و بی عدالتیهای فراوان در حق این دختر نوجوان را میبینیم. او برخلاف بسیاری از دختران اسکیت باز که به خانواده های مسبتا ثروتمند تعلق دارند ، حتی مجبور است لباس موقع اجرای پرفورمنس خویش در باشگاه را خودش بدوزد و این معمولی بودن و ” در قاب لاکچری نبودن” موجب میشد که بارها و بارها علیرغم شایستگی های واقعی اش ، توسط داوران انتخاب نشود، اضافه کنیم به تله شدید بی ارزشی او ، میفهمیم که هر بار چه احساس حقارت و ناشایستگی توسط اجتماع خودشیفته به او تزریق میشد و چرا باید یک دختر ۱۵ ساله قدرت مقاومت در برابر این هجمه حقیرشدگی را داشته باشد و من از این جهت فیلم را تحسین میکنم که نشان میدهد بسیاری از قضاوتهای اجتماعی بیش از آنکه تصور میشود خطرناک است.

در ادامه داستان بحث رقابت است با نانسی کریگان بر سر سهمیه المپیک. واقعیت اینست که تانیا تنها زنی است که میتواند حرکت سه گانه چرخشی با اسکیت را پشت سر هم دو بار انجام دهد و علیرغم این قابلیت واضحا تمایز دهنده هرگز نمیتواند موقعیتهای خوبی در اسکیت بدست بیاورد ، چرا ؟

  1. شکنندگی شدید شخصیتی در اثر تحقیرهای مادرabusive و نبود پدر و نداشتن دیسیپلین
  2. ترک مدرسه و محرومیت از ایجاد کلاس اجتماعی بهتر در اثر مطالعه و قطع تعلق  از خانواده آسیب زا
  3. درگیر بودن در یک زندگی عاطفی پر از کتک و نوسان شدید عاطفی با مردی پوزیدونی عاطفی حسود که به شدت تو را دوست دارد و به شدت هم میتواند کتکت بزند و بودن با چنین فردی قطعا شما را دچار نوسانات شدید میکند که مانع از موفقیت شما در رده های بالای رقابتی میشود چه ورزشی چه علمی.

 

 

Jeff Gillooly, Harding’s lover and friend, later husband

جف شوهری بدون منطق است ، او تسخیر شده عواطف خویش است ( او سه بار ازدواج کرد در مجموع ) عواطف متجاوز یعنی هر وقت دلم خواست دوستت دارم و بهترین هیجان را با تو تجربه میکنم و هر وقت احساس خطر کردم تو را کتک میزنم یا به حریم تو تجاوز میکنم. متاسفانه جف در یک اقدام خطرناک برای اینکه به زنش کمک کند ، ترتیبی میدهد که یک نامه تهدید آمیز برای رقیب زنش ، نانسی فرستاده بشود. فرد اجیرشده به جای اینکه دقیقا همان نامه را بفرستند، با یک باتوم پلیس، پای نانسی را چند وقت مانده به رقابتهای المپیک میشکند !

این مطلب را هم بخوانید
معرفی فیلم: سریال Ozark

 

 

و این داستان توسط FBI  کشف میشود و پیگیری دادگاهی کار به بعد از المپیک زمستانی ۱۹۹۴ محول میشود. در این مسابقات ، خوشبختانه نانسی به مسابقه میرسد و مدال نقره المپیک را اخذ میکند و تانیا هم به مقام هشتم المپیک میرسد و بعد از المپیک، محکوم به جریمه نقدی به خاطر اطلاع داشتن از ارسال نامه تهدید آمیز و محرومیت مادام العمر از اسکیت روی یخ میشود . حکمی سنگین که مثل حبس ابد برای او بود.

در اینجاست که میبینیم که فرد دارای تله روانی حتی اگر خودش هم اشتباه نکند ، گرفتار اشتباهات اطرافیانی میشود که به خاطر تله های روانی او دورش جمع شده اند. متاسفانه جامعه و قانون بیرحم تر از آنی هستند که به قصه های تلخ ما گوش بکنند و ما را قربانی کامل میکنند.

 

  • کاراکتر اصلی این فیلم مادر تانیا LaVona Golden است که اتفاقا موجب اخذ اسکار بهترین بازیگر نقش دوم Best Supporting Actress برای Allison Janney شد

 

زنی بهم ریخته ، به تعبیر جان سنفورد در کتاب یار پنهان ، زن تسخیر شده آنیموس که تلخ است و گزنده و حسهای مبهم تجربه میکند . او شخصا زنی بازنده است که زندگی نزیسته خویش را با فشار و سوء استفاده از دخترش میخواهد ، محقق کند و وقتی دخترش بالاخره از او فاصله میگیرد – و گیر هیولایی بدتر به اسم شوهر می افتد – تمام قصدش اینست که این دختر در زندگیش شکست بخورد. او شش بار ازدواج کرد و گرفتار سیگار و الکل بود و نفرین خودش را بر دخترش کپی کرد. فرند مادر خودشیفته بودن یکی از مصیبتهایی زندگی است و میلیونها زن و دختر و پسر در دنیا ، سالها درمان و خودکاوی میکنند تا از سم چنین مادری ، سم زدایی بشوند. مادران خودشیفته و abusive تمام فردیت فرزند خویش را به شکلی که میخواهند هدایت میکنند و از کتک، تحقیر و خرد کردن شخصیت  فرزندشان در موقعیتهای مختلف ؛ بچه، نوجوان ، جوان ، زن بالغ و حتی مادر جوان شده  ابایی ندارند!

امیدوارم فرصتی شود و مطالبی دقیق تر برای شفای زنانگی در این زمینه تهیه کنم ( اگر متقاضی داشته باشد)

 

 

  • Shawn Eckardt کاراکتر اسکیزوئید

یکی از کاراکترهای بسیار بحث برانگیز این فیلم شاون است. او دوست جف، شوهر تانیا است که خود را بادیگارد تانیا معرفی میکند. چنین مردانی اکثرا در دنیای خیالی و اسکیزوئید خویش به سر میبرند تا دنیای واقعی. در صحنه ای از مصاحبه با او ، خودش را بادیگارد ، مغز متفکر عملیات ضد تروریسم ، نیروی ویژه عملیاتی پلیس و ارتش معرفی میکند و وقتی مصاحبه گر از او مدرک میخواهد ، اشاره میکند که مشخصاتش در یک مجله گردشگری (!) سالها قبل منتشر شده است. اینجا علامت مشهور اسکیزوفرنیا یعنی گسستگی افکار و اندیشه های بزرگنمایانه شاون هویدا میشود و البته او در سن بالای خویش همچنان نزد خانواده خویش و در میان فیلمها و گیمهای کامپیوتری خویش وول میزند که میتواند هذیانهای خویش را طوری نگه دارد که به بستری شدن در بیمارستان ختم نشود. او ۱۸ ماه به خاطر طراحی عملیات ضد نانسی به زندان افتاد و بعد زندان اسمش را تغییر داد به Brian Griffith ولی در چهل سالگی به طور ناگهانی مرد.

فیلم زیر شخصیتهای واقعی داستان را نمایش میدهد ، شما در ثانیه ۳۰ به بعد متوجه عمق اختلال grandiosityخودبزرگ بینی هذیانی شاون میشوید که در حد یک تشخیص قطعی واضح است ( اختلال شخصیت اسکیزوئید )

 

تصویر سمت راست شخصیت واقعی تانیا هاردینگ و تصویر سمت چپ Margot Robbie بازیگر استرالیایی نقش تانیا

 

 

در معرفی فیلمها سعی میکنم نکاتی را که از روانشناسی شخصیت بلدم با زبان فیلمها برایتان بنویسم، ممنونم از همراهیتان

 

🔸 آموزش‌های غیرحضوری مرتبط:

 

27 پاسخ
  1. هاله خشمت
    هاله خشمت گفته:

    من فیلم را دیده بودم ولی نه با این تفاسیر ارزشمند و مفید. متوجه شدم ما
    لازم نیست در جایگاه نقوش اول و دوم داستان باشیم. بسیاری از این مسایل شخصیتی متاسفانه در خود و اطرافیان دیده میشه ولی کم و بیش کمرنگ تر و هر روز بیشتر از قبل. من متاسفانه در میان دانشجویان با کمی مشکل رفتاری و درسی و رقابتهای بی مورد و بی هدف و قطعا مخرب…..این مسائل را با کمک شما تا حدی شاید خیلی کم ولی تونستم درک کنم. اینجا شاید جاش نباشه ولی کمال طلبی منفی را به بسیاری از دانشجویان توصیه کردم. میدونم برای این متن چه زحمتی کشیدین ولی مطمئن باشید برای من نوعی بسیار مفید واقع شده و خواهد شد.حتی بیش ازانتظار خودتان دکتر شیری عزیز.
    برای شما و گروه محترمتان سلامتی آرزومندم.

    پاسخ
  2. مریم تهرانی
    مریم تهرانی گفته:

    عالی بود و بسیار زیبا و جذاب برای خواننده به زبان ساده و قابل فهم مطرح شده بود.ممنون از دکتر شیری عزیز

    پاسخ
  3. باران شریفی
    باران شریفی گفته:

    درود
    وقت بخیر
    دانش اموخته ارشدِ بالینی هستم و دانشجوی غیرحضوری ِ شما
    از خداوندِ نیکی ها و از عالمِ هستی سپاسگزارِ وجودِ دغدغه مندانِ بزرگواری چون شما استاد تحسین برانگیزم هستم
    این روزها کم و انگشت نگارنداین چنین نوع دوستانی
    در راه رشد بینش و تعهدِ هم میهنانم امید به دیدار بزرگواری چون شما داریم و حتی چه بسا همکاری با گروه پرتوان شما(چه ازنظر اقتصادی و چه از نظر صرف وقت و توان)
    سربلند و تندرست درکنار خانواده محترم

    پاسخ
  4. منا
    منا گفته:

    سلام. مرسى بابت توضیحات. عالى بود، حتما این فیلم رو خواهم دید. این طور فیلما خیلى خوب مى تونه داستانها و موقعیتهاى شخصیتى رو براى من تفهیم کنه.
    متشکرم.

    پاسخ
  5. مریم
    مریم گفته:

    سلام و درود
    من فیلم رو دیدم.. در جایی از نظرات جناب دکتر میفرمایند که نبودن پدر باعث نداشتن دیسیپلین برای فرزند میشود.. در دعوای جامعه خود ما اینقدر از حق زنان و اینکه قانون با مردهاست و اینطور بحث های کلیشه ای ناشی از عدم آگاهی پیش میاد که عملا همه فکر میکنند پدر هیچ حقی ندارد و بچه فقط به مادر نیاز دارد.. اگر در این باره و نقش پدر بیشتر صحبت کنید ممنون میشم آقای دکتر..

    پاسخ
  6. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام دکتر، ممنون ازتهیه ی این مطالب بسیار مفید، اون قسمت ازمتن که عرض کردیدشخصیتی که گرفتارتله ی بی ارزشی ومشکلاتی ازین قبیل درکودکی وخانواده ی خودهست، درازدواج هم گرفتارچنین همسری میشود.. ودرادامه فرمودیداگرخودهم مشکل ایجادنکنداطرافیانش ایجادمیکنند….خیلی دردناک وقابل درک بود…انگارشخصیتی که گرفتاروازرده درکودکیست متهم شده به آزاردیدن وتحقیرشدن درآینده،تاآخرعمر…فقط بخاطرداشتن خانواده ای که خودبرنگزیده….

    پاسخ
  7. نگین دفتریان
    نگین دفتریان گفته:

    آقای دکتر شیری عزیز: من این فیلم رو کمتر از یکسال پیش دیدم و تحلیل شما برام خیلی فیلم رو جذابتر کرد. کاملا بخاطر دارم زمان دیدن فیلم احساس میکردم کاراکترهای فیلم همه به نوعی مشکلات روانی دارند ولی هرگز تا این حد نسبت به بعد روانشناختی فیلم دقیق نشدم و ازتون سپاسگزارم که وقت میگزارید و دریچه های جدیدی رو جهت درک بهتر خواننده هاتون از پیچیدگیهای روان انسان باز میکنید.

    پاسخ
  8. ندا
    ندا گفته:

    آقای دکتر
    من هم متولد یک خانه پر از کتک و دعوا، پر از نادیده گرفتن و مادر خودشیفته بودم. الان هم گرفتار زندگی هستم که هر اسمی دارد بجز زندگی مشترک. اگر بگویم خودم سالم و اگاهم گزافه گفته ام. مادر دختر ۱۴ ساله ای هستم که سعی می کنه سم و زهر و سرگردانی وجودش رو اقلا کمتر بفرسته به جون بچه اش. بگید از همه چیزایی که بلدید بگید. گفتید اگر متقاضی داشته باشه من گفتم اینا رو که بگم متقاضی ام. ممنون

    پاسخ
  9. reza
    reza گفته:

    ممنون از دکتر شیری و کلیه دست اندر کاران خانه توانگری که با آگاهی بخشی به سایرین مسیر حرکت رو روشن تر میکنند .

    پاسخ
  10. س
    س گفته:

    تموم زندگی من تواین فیلم خلاصه میشه تحقیرهای یک دختر ۱۵ساله ای که گفتید هجومشونوتوزندگیم باتموم سلولهام احساس کردم وهای های گریه کردم تحقیر ازطرف پدر معتاد وبی توجه به خانواده تلاش خودم برای نجات از زندگی پر از دعوا وتحقیرهای خانواده وکارمند رسمی یک جای معتبر شدن بعداز اون به قول شما ازدواج افتضاح که تموم رفتارهای پدرمو باهام تکرار کرد فقط معتاد نبود ورها کردن کار وخانه نشینی وتحقیرهایی که ازاجتماع وهمکارها داشتم.والان هم جنگیدن بادخترم به خاطر گذشته ای که داشتم وبه خاطرتنها نبودنش پسر دیگه اای هم به جمعمون اضافه کردم ونقش رابین هودی که به خاطر دخترم داشتم و….زندگی نکبت باری که همچنان دارم ادامه اش میدم این فیلم نسخه ای کامل اززندگی من بود😢😭

    پاسخ
  11. آزاده بزاززادگان
    آزاده بزاززادگان گفته:

    خیلی جالب بود تازه انگار دارم یاد میگیرم به فیلمها از چه زاویه ای نگاه کنم ،من احساس میکنم که دچار تله بی ارزشی هستم
    دوبار ازواج کردم وجدا شدم تازه میفهمم که نقش من چی بوده

    پاسخ
  12. زهراابولفضلى
    زهراابولفضلى گفته:

    اوه خداى من عجب تحلیلى بوود دکتر
    کم نظیرید شما
    من به شخصه فنِ این قسمت از فعالیتهای روانشناختى_هنرى تون هستم . یادآور فروید بى نظیر
    پایدار و مانا باشید برامون

    پاسخ
    • amir
      amir گفته:

      خانم زهرا من با وجود اینکه جواب اکثر کامنت ها رو سعی میکنم ندم ولی واقعا دارید فروید رو با اقای دکتر شیری مقایسه میکنید میشه بگید چی تو ای متن دیدید که باعث شد یاد فروید بیافتید با تمام احترامی که برای اقای شیری قایلم و می دونم ایشون شخص خیلی با سواد و محترمی هستند ولی بعضی از کامنت هارو درک نمیکنم….لازم نیست انقدر ماسک بزنید خوشتون اومد تشکر کافیه ولی اغراق رو کنار بزارید

      پاسخ
    • سمانه
      سمانه گفته:

      فیلمی عمیق تلخ دوست داشتنی. تحلیل فیلم بسیار عالی. یاد زهرهای تلخ درونم افتادم که توسط خانواده به اشتباه در من ریخته شده. هر بار که بالا میاد کام آدم تلخ میشه.

      پاسخ
  13. amir
    amir گفته:

    سلام و تشکر از تحلیل خوبتون اقای دکتر
    من یه سوال داشتم
    من درحال حاضر در خانوده ای زندگی میکنم که تنش ها زیاده و یادمه تو یکی از فایل ها بسته بی ارزشی گفتید اگر پدر و مادر بینشون تنش باشه و طلاق نگیرن باعث میشه شخصیت فرزندان آن خانه اصطکاک بره و کم کم چیزی ازشون باقی نمونه الان واقعا هرروز که این تنش ها ایجاد میشه واقعا حالم بد میشه هرچند الان با بررسی های که کردم فهمیدم ۱۰ تا از تله ها رو دارم و واقعا حالم بده..
    به هرحال اگر جواب بدید ممنون میشم
    با تشکر از متن خوبتون

    پاسخ
  14. Maedeh.shg
    Maedeh.shg گفته:

    سلام استادِ جان🌱به جونم لرزه انداخت این نقد .احساس همزاد پنداری شدیدی کردم با فیلم.شفای زنانگی حتما به قسمت رشد فردی بدون والد دیکتاتور به نظر من نیاز داره در واقع من نیاز دارم .ممنونم🙏

    پاسخ
  15. شیما
    شیما گفته:

    با سلام خدمت دکتر شیری و همگی دوستان.‌فیلم رو مدتی پیش دیدم و البته که از مشکل روانی مادر مطلع شدم،خیلی واضح بود.و کمی نا بهنجاری دختر برام غیر قابل هضم بود و مقصر میدونستمش،تا اینکه با این تحلیل شما متوجه شدم مشاوره هایی که قبلا میگرفتم و نظرشون این بود که نقش قربانی بازی نکنم خیلی هم بجا نبود و متاسفانه از نقش مخربی که والدین درکودکی داشتن و باعث میشه شخصیت ما ناقص و نابهنجار شکل بگیره نمیشه چشم پوشی کرد. تربیتی که ما در زمان تربیت شدگی میگیریم رو نمیشه کاملا عوض کرد چون توی مغز ما جا میگرن و بعضا گاهی غیر ممکنه تمام شخصیت رو از وجود کسی پاک کرد و با نحوه صحیحش جایگزین کرد

    پاسخ
  16. طلا احمدی
    طلا احمدی گفته:

    سلام مرسی آقای دکتر
    لطفا فیلمی هم تحلیل کنید که توش تضادهای رفتار آفرودیت سفید رو نشون بده .
    من به شخصه خیلی علاقه دارم و مطالب که درس میدید رو تو فیلم بهتر برام جا میفته و میبینم .
    مرسی که هستید .

    پاسخ
  17. مرسده تبريزي
    مرسده تبريزي گفته:

    بسیار عالی بود، باعث شد تلنگری به خودم بدم و تله هارو جدی بگیرم . بسیار سپاس گزارم از شما .. خیلی خوشحالم که عضو خانه شما شدم .

    پاسخ
  18. عباس
    عباس گفته:

    جالبه همین امروز داشتم میگفتم خدایا منو از شر تخریب های شخصیتی که توسط مادرم میشم راحت کن، البته جالبه که شاید حداکثر ماهی یه بار همو میبینیم.
    جالبه که در عین دوست داشتن، بزرگترین دشمن شخصیت من بوده، در عین تمام دست آوردهایی که دارم، به محض صحبت باهاش احساس پوچی میکنم.

    پاسخ
  19. سما
    سما گفته:

    دکتر جان برای رسیدن به هدف ۵۰درصد مایه های درونی و ۵۰درصد تلاش بیرونی لازم هست؟ چیزی که من در تونیا دیدم ۱۰۰درصد تلاش بیرونی و ۰درصد مایه های درونی. انگار درونا مایه دار نبود.با این که حرکات نمایشی اون منحصر به فرد و عالی بود که تا اون روز هیچ کسی ندیده بود اما نانسی پیروز شد.

    پاسخ
  20. سما
    سما گفته:

    برای کسی مثل تونیا چه پیشنهاد و یا راه درمانی داشتین اگر به شما مراجعه میکرد. البته قبل از محرومیت در مسابقات

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *