یک مرد جدی، نام یک فیلم کمدی سیاه محصول سال ۲۰۰۹ آمریکا است به‌کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگیِ جوئل و ایتن کوئن.

یک مرد جدی درباره یک خانواده یهودی دهه شصتِ آمریکاست. این فیلم بر اساس خاطرات برادران کوئن از کودکیِ خودشان (و نگاهی به قصّه ایّوبِ نبی) است که آدم‌های فیلم را از آن‌ها الهام گرفته‌اند.

یک مرد جدی ابتدا در تاریخ ۱۲ سپتامبر در جشنواره فیلم تورنتو به‌اکران درآمد. فیلم بلافاصله به‌مذاقِ منتقدین خوش آمد و یکی از ۵ فیلم برتر جشنواره در سه رشته کارگردانی، بهترین فیلم و فیلم‌نامه معرفی شد. سر انجام در ۲ اکتبر ۲۰۰۹ رسماً در آمریکا اکران شد.

تریلر فیلم

نوشته دکتر شیری در خصوص فیلم

این کمدى سیاه را برادران کوئن ساخته اند، استاد فیزیک یهودى، لرى گوپنیک که مسائل و معادلات پیچیده فیزیکى را در دانشگاه مینه سوتا حل میکند؛ در زندگیش مرتب دچار بحرانهاى مختلف میشود که منجر میشود به اینکه از بهشت باورهایش با لگد به بیرون پرتاب میشود.
جستجوى او براى یافتن معناى خوبش شباهت دارد به زندگى بسبارى از ما که باورهایمان را از دست میدهیم و نقطه اوج فیلم براى من گفتگوى مشتاقانه او با آخوند یهودى ( راباى) است؛ عمیق و در عین حال آغشته به طنز خاص کوئن ها!

فیلم کاندید چند جایزه اسکار هم شده بود و من همون سال دیدمش و خیلى لذت بردم.
تو کشور ما وقتى طرف کتاب میخواند و میفهمد خرافه لابلاى باورهایش فراوانه، چه بسا کل اعتقاداتش را بکوبد که از نو بسازد ولى نمیتواند زیرا کار سختی است خانه نو بنا کردن و آن وقت میشود آواره فکرى، درست نمیگویم؟
علیرضا

این مطلب را هم بخوانید
كافه‌اى در محله چيزيك لندن با يك داستان خوب