سرگذشت ندیمه یا قصه ندیمه، مجموعه تلویزیونی آمریکایی‌ست که بر اساس رمان معروف سرگذشت ندیمه، اثر مارگارت اتوود، نویسنده کانادایی ساخته شده‌است. فصل اول این مجموعه در ۱۰ قسمت در سال ۲۰۱۷ از کانال هولو پخش شد. فصل دوم بلافاصله ساخته شد. فصل سوم این سریال از ۵ ژوئن ۲۰۱۹ (۱۵ خرداد ۱۳۹۸) آغاز شده‌است.

داستان سریال:

در آینده‌ای نزدیک، آلودگی‌های زیست محیطی و انتقال بیماری‌ها از طریق رابطه جنسی، منجر به کاهش چشمگیر باروری شده‌است و میزان زاد و ولد به شدت کاهش یافته‌است. «پسران یعقوب» که یک فرقه سیاسی-مذهبی پروتستان محافظه‌کار و بنیادگراست، فرصت را برای به‌دست‌گیری قدرت با از بین بردن کاخ سفید، دیوان عالی و کنگره، از طریق کودتا مغتنم می‌شمارد. در رژیم گیلیاد که افراد مخالف حکومت، همجنسگرایان، کشیشان مسیحی به اعدام محکوم می‌شوند، روابط جنسی زن و مرد قوانین بسیار سختی را در پی دارد. در حالی که مردان همه مواضع قدرت را در اختیار گرفته‌اند، زنان از بسیاری از موقعیت‌های شهروندی خود محروم مانده‌اند، زنان نمی‌توانند کار کنند، حق مالکیت و مطالعه ندارند. در این دنیا، زنان با توجه به عملکردشان به چند طبقه تقسیم شده‌اند: همسران (با لباس آبی/سبز و قرمز گاهی اوقات باسفید) که زنانِ فرماندهان هستند، مارتاها (با لباس خاکستری) که وظیفه کلفتی و مراقبت از خانه را عهده‌دارند و ندیمه‌ها (با لباس قرمز) که تنها به تولید مثل اختصاص داده شده‌اند. ندیمه‌ها تحت نظارت زنانی با لباس‌های قهوه‌ای که به «عمه/خاله» معروفند، قرار دارند. ندیمه‌ها در اختیار خانواده‌های فرماندهان قرار داده می‌شوند تا زمانی که فرزندی به دنیا آورند.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی کتاب: عدد، نماد، اسطوره

این داستان مسیر زندگی یکی از ندیمه‌ها به نام جون آزبورن را دنبال می‌کند که با نام آف‌فرد صدا زده می‌شود. او برای فرمانده فِرِد واترفورد خدمت می‌کند.

نوشته دکتر شیری درباره فیلم:

فصل سوم داستان ندیمه شروع شده و همچنان تلخ ولى دیدنى است.
داستان انقلابى مذهبى در امریکا که موجب سر کار امدن افراطیونى شده که به بهانه گرمایش زمین و نابارورى زنان، دست به محدودیتهاى شدید و بهره کشى از آنها زده اند.