📝 پرسش:
دخترى ۳۱ ساله ام، تحصیلاتم کارشناسى است و لااقل از نظر خودم ظاهر مناسبى دارم. شرایط کارى خوبى دارم و از نظر اقتصادى هم شرایط خانوادگى متوسط به بالایى دارم اما چند وقتی است در دید و بازدیدهاى فامیلى حرف هاى مستقیم و غیرمستقیم درباره ازدواج نکردنم شنیده ام. البته موقعیت هاى ازدواج برایم پیش می آید اما باب دلم نیست.

 

✍️ پاسخ دکتر شیری:

شما تحت فشار هستید و مغز آدم در این شرایط تحت تاثیر ترس بهم می ریزد و وقایع را درست از هم تفکیک نمی کند. توصیه ام این است که به خانواده تان بگویید در این باره یک حمایت دقیق از شما بکنند که کسى اجازه نداشته باشد با نصیحت هاى بی موردش شما را بهم بریزد، حتى اگر نیت خیرخواهانه اى داشته باشد.

نگاه شما به ازدواج و چرایى آن به نظرم مساله دار است. ازدواج، حداقل هایى از مطلوبیت دو نفره را نیاز دارد . از مطلوبیت ظاهرى و جذابیت گرفته تا مشابهت هاى اقتصادى و اخلاقى. دو نفر باید بتوانند با یکدیگر خوش باشند. حداقل در مدت آشنایى پیش از ازدواج بتوانند تصور کنند که بیشتر مواقع در آینده با هم راحت باشند و صمیمى. در این صورت اشکالى ندارد چند روز هم در ماه به هم اخم کنند و حتى چند روز هم معمولى باشند اما حتما باید در ماه، روزهاى خوب هم بین یک زن و مرد باشد تا زندگى مشترک پیش برود. بنابراین با جرات بیشتر می توانم بگویم که شاید براى شروع زندگى مشترک عشق رویایى ضرورى نباشد. اکثر زوج هایى هم که با عشق هاى فیلم هندى زندگی شان را شروع می کنند، در کمتر از۹ ماه الى ۳ سال به سطوح معمولى هیجان عشقى می رسند و متاسفانه چون اکثرشان بلد نیستند با هیجان هاى معمولى ارتباط چه کنند، دچار استرس هاى شدید عاطفى و حتى طلاق می شوند!

این مطلب را هم بخوانید
از اینکه خواستگارم را رد کرده‌ام پشیمانم!

شاید شما رفتارى ضدمرد هم داشته باشى. ترکیبى از خجالت و حمله و بی تفاوتى و حتى تحقیر پنهان. شاید مردها را می ترسانى و کسى هم نیست که این رفتارت را به شما نشان بدهد. یا شاید هنوز با زنانگى خودت کنار نیامده اى. یعنى بخش هایی از وجودت را که شامل جذابیت و مطلوبیت دخترانه است، به دلایل کارى و شاید اجتماعى که اطرافت هست، سرکوب کرده اى.

 

👈 در همین رابطه پیشنهاد می شود: آموزش غیر حضوری ازدواج مثبت ۳۶۰

8 پاسخ
  1. اوین
    اوین گفته:

    سلام .
    خدمت شما و توضیح عالیتون .
    من هم شرایط این دوست عزیزمون رو دارم .
    ولی خیلی خوش برخورد و عالی هستم.
    دوست دارم بدونم رفتارهای ضدمردی ک میگید چی هستن؟

    پاسخ
  2. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام دکتر . اتفاقی این مطلب رو خوندم فرمودین ازدواج حداقل هایی از مطلوبیت ها رو نیاز داره واسم سوال شد تو زمینه مذهبی و اعتقادات برای منی که پایبند شرع و قرآن هستم آیا ازدواج با کسی که همه مواردش مورد تاییدم هست و تفاوت سیاسی اعتقادی داریم بصورتی که آقا فقط پیرو قرآن هست و نه احکام شرعی یعنی تو این زمینه حداقل ها وجود داره؟ ؟ کمی این مسئله اذیتم میکنه ولی نمیدونم حساسیتم تا چه مقدار نرمال هست اصلا اینکه بگیم عقاید شخصیه درسته؟ ضمنن ایشون مشکلی با عقاید بنده ندارن من به خودم و حسم در این زمینه اطمینان ندارم

    پاسخ
  3. شبنم
    شبنم گفته:

    باسلام. بنظرمن رفتار ضد مرد یا ایراد خاصی بودن تو دختر، نمیتونه دلیلی برای نبودن کیس مناسب باشه.بهرحال هر کس تو هرسطحی میتونه یکیو شبیه خودش پیداکنه.حتی ممکنه یسری اخلاقیات باشه ک یسری پسرا خوششون بیاد. خلاصه بنظرم اینکه تو چنتا از سوالاتون این مورد ضد مرد بودنو عنوان میکنین خیلی اشتباهه و یجور توجیه.

    پاسخ
  4. الناز
    الناز گفته:

    من و خواهرم به لحاظ همسن و سال بودن و ازدواج نکردن تا ۳۰ سالگی تقریبا از ۲۷ سالگی همین شرایط را داشتیم و با ذکر این جمله که “ما صبر کردیم تا خوشبختی اوناییکه ازدواج کردند را ببینم و بعد ازدواج کنیم” توانستیم دیگران را از پرسیدن این سوال ناامید کنیم ولی اتفاق وحشتناک این بود که اکثر اون افراد بچه هاشون طلاق گرفتن تو همین چند سال و این خیلی ناامید کننده شد و الان همه به مادرم میگویند همان بهتر که دخترهایت ازدواج نکردند !!!

    پاسخ
  5. نسیم
    نسیم گفته:

    منن این مشکل رو دارم. الان ۳۵ سالمه و هنوز مجردم. خواستگارهای زیادی داشتم که اتفاقا بعد از گفتگو خیلی هم همو پسندیدیم و سخت گیر چه از نظر معیارها چه مالی و جایگاهی نیستم البته در حد منطقیش. با این وجود پیشرفتی در امز ازدواج نداشتم. خودم شخصا در مقابل تیکه ها یا نصیحت های دیگران بی تفاوتم ولی خب از درون اذیت میشم و متاسفانه چون از بچگی ازدواج مهمترین اتفاق زندگی من تعریف شده، بشدت حس غم و یاس و تنهایی میکنم. در حال حاضر اغلب خواستگارهام و افرادی که باهاشون اشنا میشم سن شون بین ۵ تا ده سال کوچکتره و بهمین خاطر شرایط ازدواج مهیا نمیشه

    پاسخ
  6. پریسا
    پریسا گفته:

    سلام آقای دکتر رفتارهای ضد مرد شامل چیاست؟ میشه یکم واضح تر توضیح بدید تحقیر پنهان چیه؟
    من ۲۷ سالمه آتنا تایپ هستم رفتار ضد مرد هم دارم .این روزا خیلی دلم میخاد ازدواج کنم یا وارد رابطه بشم.تا حالا با هیچکس تو رابطه نبودم همیشه هم دنبال دلیلش بودم که چرا کسی منو نمیخاد.از لحاظ ظاهر زیبام .لباس خوب و مرتب و شیک میپوشم .برخوردم خیلی خشک و رسمیه با آدما.شخصیتم هم istjهست.تو خانواده ای که بزرگ شدم بین پدر مادرم رابطه خوبی نبوده همش بحث و دعوا و من اصلا نمیتونم با پدرم رابطه خوبی برقرار کنم شاید اگه من و ایشون خونه تنها باشیم تو طول روز ۳۰_۴۰ تا جمله بینمون رد و بدل نشه.از طرفی خواهر متاهلم و مادرم دایم از بدی های ازدواج میگن و اینکه شوهراشون همیشه کمبودهای تو خانواده اشون رو توسرشون میزنن گلایه میکنن.خاستگارهایی هم که تا حالا اومدن یه زن میخان که بشینه تو خونه و بپزه و بشوره .آقای دکتر من چند سال بین کارشناسی و ارشدم فاصله افتاد که خونه بودم افسردگی گرفتم و دارو مصرف کردم نمیتونم زن خونه دار باشم باید دغدغه داشته باشم .الان کار و ازدواج برام خیلی مهم شده واقعا دلم میخاد یکی باشه تو زندگیم که دوستم داشته باشه .خیلی تنهام.میشه برام توضیح بدید چیکار کنم که بتونم یه نفر رو جذب کنم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *