جنبه مادری همسر

اغلب مردهای قدیمی دنبال دختری بودند که یک جورهایی خودشان بتوانند بزرگش کنند و طوری شخصیتش را شکلبدهند که خودشان دوست داشتندایده ای که البته هنوز هم خیلی ها طرفدار پروپا قرصش هستنداین خواسته درکنار هزار تا دلیل دیگر باعث می شد که گاهی دختر با کسی ازدواج کند که جای پدرش باشد یا پسر ده سالی بزرگ تر ازخانمش باشدرویه ای که در سال های اخیر وارونه شدهحالا، آمارهای سازمان ثبت احوال ما ایرانی ها چیز دیگری رامی گوید. اینکه الگوی همسریابی لااقل از نظر سن وسال پسرها و دخترها دارد عوض می شود.

چند دلیل ساده

  • یک نوع سلیقه زناشویی است.
  • بعضی پسرها یک مقدار نیاز روانی به این دارند که با کسی باشند که با تجربه باشد و بتوانند به او تکیه کنند.
  • ثبات اجتماعی و مالی دختر هم در این تصمیم‌ها مؤثر است.

ترکیب جمعیتی به نفع پسرهاست

این مسأله که جدای از دلایل اجتماعی و روان‌شناسی، یک دلیل ساده ترکیب جمعیتی هم دارد. اینکه آدم‌های پیک جمعیتی ما که در سال ۶۵ اتفاق افتاده، حالا در روزهای انتخاب همسرند و البته این مشکلی است که برای دخترهاست چون پسر هم‌سن یا بزرگ‌تر از خودشان خیلی کمتر از گذشته پیدا می‌شود. نتیجه‌اش هم شده این آمار: «بر اساس گزارش رسمی منتشرشده از سوی سازمان ثبت احوال کل کشور، تعداد ازدواج‌های

ثبت‌شده در سه‌ماهه سال ۸۶ که زوجه یک سال از زوج بزرگ‌تر بوده ۳٫۵۷ درصد است که این رقم در سه‌ماهه سال جاری (۱۳۸۹) به ۳٫۶۸ درصد رسیده، همچنین میزان طلاق ثبت‌شده همین گروه در سه‌ماهه اول سال ۸۶، ۳٫۲۲ درصد بوده است که در سه‌ماهه اول سال جاری (۱۳۸۹) به ۳٫۶۸ درصد رسیده است.

در ۲٫۰۸ درصد از ازدواج‌های ثبت‌شده در سه‌ماهه اول سال ۸۶، سن زوجه دو سال بیشتر از زوج بوده که این رقم در سه‌ماهه سال جاری به ۲٫۱۷ درصد رسیده است و این در حالی است که درصد طلاق همین گروه سنی در سه‌ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته ۱۷صدم درصد افزایش داشته است. تعداد ازدواج‌ها و طلاق‌هایی هم که در آن‌ها سن زوجه سه، چهار، پنج سال یا بیشتر از زوج بوده است و در سه‌ماهه اول سال ۸۷ به ثبت رسیده نسبت به سه‌ماهه اول سال ۸۶، اندکی کاهش داشته است.

این مطلب را هم بخوانید
تمرین قدردانی

روی این حساب، با توجه به اینکه هرم سنی جنسی ایران طوری است که دخترهای ۲۳ تا ۲۸ سال یا ۲۰ تا ۲۵ سال با پسرهای گروه سنی بالاتر از خودشان که تعدادشان کمتر است ازدواج می‌کنند، اصولاً ضرورت دارد که مهارت‌هایی آموزش بدهیم که دختر و پسرهای گروه‌های هم‌سن با هم ازدواج کنند و خوشبخت شوند.

فرصت‌ها و تهدیدها

این ارتباط‌های عاطفی را در مجموع نه می‌شود به راحتی منفی و مشکل‌دار دانست و نه گفت که حتماً خوب است. مسئله‌ای که فرصت‌ها و تهدیدهایی دارد.

  • بلوغ اجتماعی دختر از پسر سریع‌تر است که حتی شامل بلوغ عاطفی و شخصیتی‌اش هم می‌شود. به همین دلیل، یک دختر ۲۴ ساله از لحاظ نیازمندی‌های شخصیتی می‌تواند پا به پای یک پسر ۳۰ ساله جلو برود. حالا اگر او همین انتظار را از یک پسر هم‌گروه سنی داشته باشد، احتمالاً با مشکل مواجه می‌شود. چون پسر می‌خواهد نقش ۲۵ سالگی خودش را بازی کند.
  • نکته بعدی در مورد بچه­ دار شدن است. در گروه‌های هم‌سن این نگرانی وجود دارد که دختر مهارت والدی و مسؤولیت پذیری بیشتری داشته باشد و پسر نکشد و احساس کند گیر افتاده چون به نسبه، بلوغ والد شدن و پدر بودن به او دیر دست می‌دهد. همزمان هم دختر این ترس را دارد که در صورت اقدام دیر برای بچه‌دار شدن، مشکلاتی برایش پیش بیاید. نکته‌ای که احتمالاً برای پسر دغدغه به حساب نمی‌آید.
  • اما نکته جالب این است که طلاق در این نوع ازدواج‌ها کمتر است. یکی به خاطر نوع توقع پسرهای ایرانی از همسر که جنبه مادری همسر را دوست دارند و در این ازدواج‌ها به ثبات بیشتری می‌رسند. در این زندگی‌ها سعی و خطا کمتر است و آن‌ها خانواده با قوام و پخته­ تری خواهند داشت. البته به شرطی که رابطه را طوری مدیریت کرده باشند که دچار عوارضش نشوند.

دلم را برده، چه کنم؟

اگر از چنین دختری خوشت آمده و تصمیم ازدواج داری باید با علم به شرایطی که خواهی داشت بروی جلو. مشکل زمانی بیشتر پیش می‌آید که پسر نداند وارد چه رابط ه­ای شده است. این ملاحظه در مورد تصمیم‌گیری دختر هم صدق می‌کند. با همه این حرف‌ها برخلاف عددهایی که بعضی کارشناس‌هامی‌دهند، به نظر نمی‌شود با این مسئله خیلی ریاضی و فرمولی برخورد کرد و برای تفاوت سنی عدد مشخصی داد. اما با بحث شکاف نسل‌ها می‌شود راه‌حل داد. مثلاً بچه‌های ورودی سال ۸۹ دانشگاه با ورودی‌های ۸۵ دغدغه­ های متفاوتی دارند. شکافی نسلی که ضرباهنگ تغییر آن بیشتر هم شده. پس دو نفر که از دو نسل متفاوت باشند احتمال به مشکل خوردنشان بیشتر می‌شود. باید کسی را انتخاب کنیم که هم از لحاظ سنی و هم از لحاظ نسلی و فرهنگی متفاوت نباشیم.

79 پاسخ
  1. آمیرزو
    آمیرزو گفته:

    سلام
    چطور کاهش آمار طلاق رو هم شاهدیم درحالی ک اختلاف سن بیشتر از یکی دوسال رو دارند و احتمال اختلاف نسلی و فرهنگی بیشتر هست؟
    باتشکرفراوان

    پاسخ
  2. میترا شیخی
    میترا شیخی گفته:

    در خانواده ما این نوع ازدواجها که دختر با پسر کوچکتر از خودش ازدواج کرده زیاد داریم،و به نظر میرسه از سال ۸۳به بعدی چیز شایع شده داخل کل فامیل پدریمون،به طوری که دو تا از خواهرانم با پسر کوچکتر از خودشون ازدواج کردن، برادرم عروسش از برادرش بزرگتره،خواهرام هم عروساشون از پسراشون بزرگترن، داخل بقیه فامیل هم کم و بیش هست، و چیزی که تا الان مشاهده شده زندگی کاملا بدون تنش و درگیری دارن،هم بچه دارن و به خانواده پایبند هستن. جالبه بدونید زندگیشون رو هم خیلی ساده شروع کردن.

    پاسخ
    • هاشم پور
      هاشم پور گفته:

      اتفاقا اختلاف سنی من و همسرم هم همینطور هست. ما هم زندگیمون رو خیییییییلی ساده شروع کردیم و مشکل خاصی هم نداریم، حتی به قول شما بچه هم داریم.

      پاسخ
    • مهری
      مهری گفته:

      به نظر من وقتی مرد کوچک تر باشه و زن بزرگتر بخواد مشخصه که زن هم از لحاظ رشد عقلی در سطح مرد فکر میکنه و سن بزرگتر براش دستاوردی نداشته . و اینکه مردایی که زن بزرگتر میخوان یه جور دوست دارن ساپورت بشن و زنهایی که بزرگترن چون امککان ازدواجشون کم بوده دقیقا این ساپورتها رو میدن و این علتش هست که اکثرا رو آوردن وگرنه زن سریعتر میشکنه در آینده شاهد پیری زن و اینکه مرد زن جوان بخواد خیلی ها رو میبینیم چون زن دیگه از نظر جنسی و جسمی خیلی سریعتر می شکنه و نهایت تا ۳۹ سالگی میتونه بچه دار بشه البته استثنا ها خیلی کم هستن گول نخورید و این عدد اکثرا تا ۳۶ هست .

      پاسخ
  3. نرجس
    نرجس گفته:

    کاملا مخالف ازدواج های این چنینی هستم که دختر از پسر بزرگتر باشد… دلایلم هم با شما مشترکند. هم اینکه دخترها زودتر به بلوغ فکری و اجتماعی میرسند و هم اینکه بعد از چند سال و البته بعد از زایمان ظاهر دختر زودتر شکسته میشود ولی مردها اصولا چهره پخته تری پیدا میکنند که این بیشتر باعث رنجش خود دختر خواهد شد.

    پاسخ
    • هاشم پور
      هاشم پور گفته:

      همسر من ۴سال از من کوچکترند. درسته گاهی حس میکنم احساس مسئولیت پذیری کمتری داره اما ما یک پسر ۱سالونیمه هم داریم و من واقعا احساس خوشحالی میکنم تو زندگیم.

      پاسخ
    • مینو
      مینو گفته:

      این روزا دیگه اینقد تزریق ژل و بوتاکس و انواع روش های جوانسازی پوست زیاد شده که پیر شدن و چهره ی شکسته و … فقط شده یه خاطره واسه قدیما .

      پاسخ
  4. فاطمه پيرحياتي
    فاطمه پيرحياتي گفته:

    سلام
    ممنون از شما
    من افراد زیادی دیدم که با این مدل اختلاف سنی باهم ازدواج کردن و خوشبخت هم هستن البته نهایتا با یک سال و دوسال بزرگتر بودن دختر
    ولی بیشتر از این به نظر شخص من احتمال زیادی داره که در اینده مشکل پیدا کنن
    تفاوت نسل پیش میاد دیگه😁

    پاسخ
  5. مرسا بختياري
    مرسا بختياري گفته:

    سلام.
    سپاس از مطالب بسیار خوب و مفیدتان. به دلیل اینکه تیتر این مقاله با شرایط فعلی من متناسب است به دقت آنرا خواندنم ولی بنظر میرسد که قسمتهایی از مقاله حذف شده است و متن کمی گنگ و نامفهوم است و نتیجه گیری خیلی کلی است. کمااینکه برخلاف عنوان به بررسی ازواج همسنها پرداخته شده است.
    پیروز باشید.

    پاسخ
  6. فائزه
    فائزه گفته:

    والا این مشکلو من چن وقته که دارم..من ۳۰ سالمه ولی چهره ام جوریه که نهایتا ۲۵ ساله نشون میده وتقریبا هر کی سنمو میپرسه و درستشو میفهمه چند دقیقه بهت زده و باورشون نمیشه..حالا بخاطر همین قضیه همه پسرهای خیلی کوچکتر از خودم بهم علاقه مند میشن این برای من خوشایند نیست..والبته هم سنو سالهای خودم هم که اکثریت ازدواج کردند..در هر صورت ازدواج برام شده یه چیز دست نیافتنی و مشکل

    پاسخ
    • شاپرک
      شاپرک گفته:

      وای دقیقا عین من همش خواستگارام کوچیکترن،،الان این یکی که دیگه ۶ سال کوچیمتره ولی خیلی هم مصمم و میگه هرجوری شده باید زنم بشی البته من ازش بدم نمیاد فقط از اختلاف سن میترسم

      پاسخ
    • فاطمه
      فاطمه گفته:

      منم ۲۷ سالمه ولی هر کی منو می بینه میگه تازه مدرسه تموم کردی …. یه خواستگار دارم ایشون از من ۱ سال و ۱۰ ماه کوچکتره ولی قیافه اش بزرگتر از سنش میخوره نمیدونم چه کنم استرس گرفتم … انگار خانواده شون مشکلی ندارند به بزرگتر بودن من از پسرشون… بهم بگین چه کنم ؟ممنونم

      پاسخ
      • پشتیبانی خانه توانگری
        پشتیبانی خانه توانگری گفته:

        وقت بخیر شما میتونید در سامانه
        porsesh24.com
        سوالات شخصی خودتون رو ثبت بفرمایید بصورت محرمانه و اختصاصی کمتر از ۲۴ ساعت پاسخ دریافت کنید

        پاسخ
      • گل
        گل گفته:

        حتی به دوسالم نمیرسه اختلافتون
        اگه باهم مشکلی نداشته باشید چه ایرادی داره؟
        من ۱سال و ۸ماه بزرگترم مشکل جدی ندارم فقط یکم سر به هواست که ربطی به اختلاف ما نداره

        پاسخ
  7. سهیل
    سهیل گفته:

    سلام
    اگه حالا این اتفاق افتاد و بعد چندسال آشنایی تو روابطی که اختلاف سنی بیش از پنچ ساله و هردوطرف چندساله باهم آشناهستند و مشکل ندارن طبق این مقاله که خیلی کلی گویی هست چ باید بکنند؟؟

    پاسخ
    • میلاد
      میلاد گفته:

      منم با دختری که شش سال ازم بزرگتره میخوام ازدواج کنم با این مقاله زیاد متوجه نشدم که چیکار باید بکنم که بعد ازدواج رابطه خوبی داشته باشم .

      پاسخ
      • علی
        علی گفته:

        سلام دوستان
        مورد من ۹سال ازم بزرگتره
        سعی نکنید با اتکا به این مقاله جواب همه سوالاتونو بگیرید
        توکل کنید به خدا برید جلو
        البته من خودم تا الان دهنم سرویس شده
        حس میکنم طرفم خیلی میترسه:)

        پاسخ
  8. مهری
    مهری گفته:

    من در سن سی سالگی با پسری همسن خودم ازدواج کردم و الان سی سال از زندگی مون میگذره. من زیاد اجتماعی نیستم ولی او خیلی اجتماعی و پرحرفه.بعداز چندسال زندگی کردن فهمیدم علیرغم سن بالا و روحیه اجتماعی، خیلی بی تجربه و نادانه. از نسل جوانان انقلاب هستیم موضوعات مشترکی توجهمون روجلب میکنه که میتونه باعث بحث وتبادل نظر بشه اما دیگه نظراتش برام اعتباری ندارن والان هیچ حرفی برای گفتن نداریم.فقط بخاطربچه ها ازم خواسته توی خونه بمونم.میخوام بگم برای شروع وادامه زندگی زناشویی، دانا بودن مرد خیلی مهمه. اگه سنش کمتر از زن باشه نمیتونه در زمان مشکلات چاره اندیشی کنه. اینجوری زن به ستوه میاد و تحقیرش میکنه.اگه به خاطر شاغل بودن دختری باهاش ازدواج می کنید باید بدونید در آینده از همین زاویه تحقیر میشید.

    پاسخ
    • رز
      رز گفته:

      اگه سنش کمتر از زن باشه نمیتونه در زمان مشکلات چاره اندیشی کنه. اینجوری زن به ستوه میاد و تحقیرش میکنه. … این رو دیدم و بنظرم درسته

      پاسخ
  9. فرزانه
    فرزانه گفته:

    من که هرچی خواستگار کوچکتر داشتم خیلی افکار و رفتارهاشون کودکانه بوده و اصلا برام قابل قبول نبود.. اینم که میگم کوچیکتر همشون بالای ۳۰ سال بودن.. ولی انگار دنیاشون خیلی متفاوت از من بوده دغدغه های کودکانه و رفتارهایی که نمیتونستم بپذیرم.. این شد که تصمیم گرفتم اصلا با یه فرد کوچکتر ازدواج نکنم…
    خیلی از اقایون هنوز بزرگترن رفتاراشون بچه گانه ست وای به کوچکترها

    پاسخ
    • فاطمه
      فاطمه گفته:

      نمیدونم کدومو باور کنم … کسایی ک میگن من با کوچیکتر از خودم ازدواج کردم و راضیم یا راضی نیستم … ب نظرم ادما باهم متفاوتن ربطی ام ب سن نداره … ب شخصه شاهد این مورد بودم ک مرد از زنش خیلی بزرگتر بوده ولی بچه بازی دراورده… و دیدم از زن کوچیکتر بوده و مَرد بوده .. همش به تربیت و شخصیت و نوع بزرگ شدن پسر و دختر ربط داره … اگه واقعا دختر بخوادش شرایط خودشو تطبیق میده با پسر اگ پسر واقعا بخواد اونم شرایطتشو با زن درست میکنه .. ب نظر من یکی دوسال اصلاااا مشکلی نداره .. توی همه زندگی ها دعوا ،بحث،و … هست ولی ماها زوم میکنیم رو اینطور زندگی ها و اشکال هاشونو میگیریم 😊
      زندگی بقیه رو با مال خودمون مقایسه نکنیم بهتره چون همه مث هم نیستن

      پاسخ
      • amin
        amin گفته:

        واقعا بات موافقم الان وقتی دختره ببینه ک شوهرش از خودش کوچیک تره یک نوع انرژی میگیرن بزار بگم کارایی ک پسره میکنه بچه بازی خب دختره هم خوشحال میشع باهم شوخی میکنند ب همین سادگی وای ک چ زندگی خوبی

        پاسخ
  10. رها
    رها گفته:

    سوالم اینه که این ازدواج به صلاح هر دو مون هست ؟؟؟ایشون باید چه مهارت هایی رو یاد بگیرن که خودشون رو از لحاظ روانی به من نزدیک کنن که من حس کنم یه تکیه گاه خوب دارم …رابطه تا جایی هست که فقط هر دو خانواده اطلاع دارن ولی به فامیلای درجه یک یعنی دایی خاله عمه عمو هنوز چیزی از این رابطه و خواستگاری نگفتیم …

    پاسخ
  11. سعیده
    سعیده گفته:

    به نظر من سن و شرایط دختر و پسر موقع ازدواج مهمه. اگر دختر و پسر هر دو به بلوغ فکری و اجتماعی رسیده باشن اختلاف سنی معکوس اهمیتش کمتر می شه و دیگه این که اختلاف سنی یکی از فاکتورهای ازدواج هست، برای زوجی که بقیه معیارها رو داشته باشن و فقط اختلاف سنی شون معکوس باشه می شه از این یک مورد صرف نظر کرد. درواقع سن یک ایندکس هست که معمولا بر اساسش اختلاف دو نفر از لحاظ بلوغ فکری، رفتاری و اجتماعی سنجیده می شه ولی معیار دقیقی نیست و تو هر موردی باید این اختلاف دقیق تر بررسی بشه و فقط به سن بسنده نشه، چه بسا دخترایی که به خاطر پیشینه و تجربیاتی که داشتن از بعضی پسرای ده سال بزرگتر از خودشون هم بالغانه تر رفتار می کنن. وقتی با بررسی دقیق معلوم شد این اختلاف کم هست دیگه سن فقط یک عدده.

    پاسخ
  12. آهو
    آهو گفته:

    سلام
    به نظرم نمیشه مطلقا این مدل ازدواج ها رو نفی کرد و یا مطلقا تایید کرد. این اختلاف سنی به دو نفر و روحیات شون خیلی خیلی بستگی داره…خیلی از پسرهای بزرگتر با اختلاف سنی هفت هشت سال بلوغ و شعور خیلی از مسائل رو ندارن؛ اما می بینیم که مثلا یک پسر کوچکتر با سن و سال کمتر خیلی مَرده و توان فهم خیلی از مسائل رو داره.

    پاسخ
  13. نور
    نور گفته:

    من ۲۸ سال دارم ولی هر کس منو میبینه فکر میکنه فوقش ۲۴ هستم. ابتدا این مسئله مشکل نبود و حتی باید بگم خیلی دلچسب و خوب بود که کوچکتر از سنم دیده میشدم ولی الان که داره سنم میره بالا برام به یه مشکل بزرگ تبدیل شده خواستگارهام کوچیکتر از من هستن و وقتی موضوع به خانواده ها گفته میشه از هر دو طرف مخالفت صورت میگیره مخصوصا از جانب خانواده خودم. برای پیدا کردن کار هم این مشکلو داشتم. من معلم هستم و به همین دلیل یعنی کوچک به نظر رسیدن ظاهرم پایه های بالارو برای تدریس بهم نمیدن. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ
  14. مژان
    مژان گفته:

    به نظرم تعمیم دادن جواب این مسئله فقط درحیطه فرهنگ بیمار ما ایرانیا صدق میکنه. من زوجهای زیادی در جامعه غیر ایرانی دیدم که حتی با وجود تفاوت سنی بیش از یکی دو سال زندگی های پر از مهر و موفقی دارند. آدمها برای خوشحال و راضی بودن از زندگی دلایل متفاوت دارند. این فرهنگ اشتباه ماست که خوشبختی و رضایت را برای همه یکسان میدونیم، و این خلاصه میشه در ازدواج بچه دار شدن، سر و سامان دادن خانواده و بچه ها و بعد هم مردن.
    بیشتر ازدواجهای غیر متعارف درایران شکست میخوره چون اطرافیان مدام تلقین منفی و دخالت میکنند.همه ماشالله کارشناس امور شخصی همدیگه هستند و بدون درخواست نظرشون، کماکان به نصیحت وتوصیه ادامه میدهند. اگراین مسائل فرهنگی راکنترل کنیم و روشهای گفت و شنود در زندگی را هم بهنر بیاموزیم ومکالمات ساده وصادقانه فارغ از تعارفات وملاحظات دست وپا گیر وبدون تعصب.داشته باشیم ، فکر میکنم بیشتر مشکلات رابطه ایمون حل بشه . و البته به قول خارجیها، Good luck!

    پاسخ
  15. یلدا
    یلدا گفته:

    سلام من کاری به هیچ نظریه و علم و عددی ندارم ،نظر خودم رو می گم که تحت هیچ شرایطی اگه اخرین مرد روی زمین باشه نمی تونم با کسی که از خودم کوچیکتره رابطه ای داشته باشم همین که می فهمم طرف از من کوچیکتره مثل یخ وا می رم و دیگه برام هیچ جذابیتی نداره انگار یه هم جنسم هست ،خیلی امتحان کردم اقایونی با بهترین شرایط اجتماعی تحصیلی و ظاهری و…یعنی همه چی تموم راجب قد هم همین طورم اگه طرف قبلا ازدواج کرده باشه جدا شده باشه به اندازه این دو مورد برام مهم نیست نمیدونم چرا اما با هیچ نصیحتی درست نشدم و نظرم تغییر نکرد 😊😊😊غیر قابل علاج

    پاسخ
  16. مریم.س
    مریم.س گفته:

    در ازدواج امروز اصلن اشکال ندارد بنظر من.نگرشها وفکرها کم کم دارد تغییر میکند.اگر دونفر قبول کنن باهم ازدواج کنن موردی ندار البته هم کفو بودن ینی دریک سطح اجتماعی وفرهنگی جدای ازسن را درنظر بگیرند.دونفر بالغ میتوانتد کناربیایند با عدد سن.باخلاف تا۵سال.

    پاسخ
  17. هاشم پور
    هاشم پور گفته:

    من از همسرم ۴سال بزرگترم. ۳ساله با هم زندگی میکنیم و یک پسر نوپا هم داریم.
    به نظر من وقتی زن از مرد بزرگتر باشه سر چیزای مسخره زندگیشونو جهنم نمیکنن

    پاسخ
  18. سامان
    سامان گفته:

    سلام من الان به دختری علاقه مند شدم که دو سال از خودم بزرگتره ولی به قیافش نمیخوره که بزرگتر باشه و از طرفی خیلی باهم صمیمی هستیم و تقریبا تو همه مسائل هم عقیده ایم.
    نمیدونم حسمو باهاش در میون بزرام یا نه؟

    پاسخ
  19. مهناز
    مهناز گفته:

    من الان با پسری ۹سال از خودم کوچکتر در شرف ازدواجیم خیلی دلهره ها دارم ولی سعی کردم روی خودم کار کنم و البته اینکه اون اقاهم خیلی دوسم داره و درک بالایی داره کاش یکی بود کمکم میکرد

    پاسخ
  20. عرفان
    عرفان گفته:

    سلام به همگی من با خانمی که ۱۳ سال از بزرگتره میخاییم ازدواج کنیم و روزایی را باهش تجربه کردم که تابحال نتونسته بودم با هیچکس تجربه کنم و دقیقا مطالبی که گفتید را من عملا تجربه کردم ولی بنظزم هم در کارم و هم در زندگی شخصیم خیلی کمکم کرده و همه راهنمایی هاش درست بوده تا جایی که حاضرم همه داراییمو بدم بهش چون واقعا پشت هر مرد موفقی باید زن فهمیده و پخته ای باشه…. البته اینم بگم من و ایشون یکبار ازدواج کردیم و جدا شدیم

    پاسخ
  21. علی
    علی گفته:

    سلام جناب دکتر من مقالات شما رو زیاد میخونم. ممنونم و خسته نباشید کمک زیادی بهم کردین. من با دختری که چهارسال از من بزرگتر هست قصد ازدواج دارم ولی خیلی بایدها و نبایدها باعث خود درگیری ذهنیم شده و با خوندن این مقاله فهمیدم بهتره به چند متخصص مشاوره کنم و همین الان اینترنتی چندتا وقت مشاوره رزرو کردم. ممنونم

    پاسخ
  22. سارا
    سارا گفته:

    بنظر من هیچ تضمینی در هیچ چیز نیس نسخه کلی نمیشه نوشت ایا ما با مادرو پدرمون اختلاف نداریم مهارت و اخلاق مهمه مگه اقایون ۲۰ سال کوچکتر ازدواج میکنن چیزی نیس برای زن ایرانی بده اتفاقا دقت کردم مردها هم پیر میشن من خودم کسی باورش نمیشه ۴۶ سالمه میگن ۳۶ سالمه بستگی بدرونتون داره همه چیز ی اقایی رو میبینی ۴۵ سالش فک میکنی ۵۵ سالشه چه ربطی داره خانوما فقط مادری نکنین محبت کنین بزارین مرد احساس مردونه داشته باشه مهارت کسب کنین نوش جونتون پسر کوچکتر اگر کسیم پرسید فقط بگین نمیخوام در موردش صحبت کنم تما ولبخند بزنین

    پاسخ
  23. ارشیا
    ارشیا گفته:

    دوستان من میخوام با دختری که ۵ سال ازم بزرگتره اززواج کنم.خیلی ادش خوشم میاد ولی جرات نمیکنم بهش بگم.بنظرتون چیکار کنم؟

    پاسخ
  24. رسول
    رسول گفته:

    همسر من هم ۷ سال از من بزرگتر هست دوتا بچه داریم..۱۰ سال که ازدواج کردیم هیچ مشکلی هم پیش نیامده بینمون ..

    پاسخ
  25. Lord
    Lord گفته:

    سلام
    من و دختر خانمی به هم علاقه مند شدیم و ایشون ۶ سال از من بزرگتره . من از نظر چهره در حدود ۲۷ یا ۲۸ نشون میدم یعنی چهره و هیکل پخته ای دارم. چند سالی هست که به هم علاقه مندیم خونواده هامون خیلی مخالفن ولی ما به هم علاقه مندیم از طرفی نمیتونم با دختری که چند سال از خودم کوچک تره رابطه برقرار کنم چون از نظر فکری و عقلی برام کمه از طرف دیگه ما دوتا با هم رشته هم هستیم و همیشه بحث و تبادل داریم توی این چند سال باعث پیشرفت هم بودیم.
    الا سر دوراهی هستیم لطفا کسایی که تجربشو دارن یا نظری که بتونه کمک کنه جواب بدن.
    ممنون.

    پاسخ
  26. زهرا
    زهرا گفته:

    با سلام و وقت بخیر
    ازدواج با دختر کوچکتر فقط عرف جامعه ما بوده، چه بسا پیامبر ما ۲۰سال از همسرش کوچکتر بود. از نظر من فقط شخصیت و روحیات طرفین هست که نقش تعیین کننده در موفقیت یا عدم موفقیت اون ازدواج داره.
    چه بسا زنانی هستند که با وجود اینکه از همسرشون کوچکترن ولی ازدواج موفقی نداشتن یا حتی مردهایی هستن که با وجود سن زیاد ولی به بلوغ فکری نرسیدن و اصلا نمیشه بهشون تکیه کرد.
    شخصیت، روحیه و اخلاقیات افراد رو هم فقط سن اونها تعیین نمیکنه، بلکه شرایط خانوادگی تربیت و خیلی مساعل دیگه توی شکل گیری اون نقش داره.

    پاسخ
  27. مصطفی
    مصطفی گفته:

    من واقعا موندم این افراردی که میگن نه امکان نداره اصلا نمیشه بر اساس کدوم دلیلو منطقی این حرفو میزنن این همه داره هر‌ روز زندگیایی که به طلاق کشیده میشه همه بنظرتون خانوم بزرگتر بود یا همسن بودن ؟؟نه جانم اینا هموناین که مرد بزرگتر از زن بود که حدقل ۵ سال اختلاف سنی داشتن!نمیگم سن‌مهم نیست یک عدد چرا مهم چون جامعه ما اینو بهمون اینطوری یاد دادن یا بهتر بگم تلقین کردن بهمون پس همه افرادی که تو این جامعه زندگی میکنن سعی میکنن کاری انجام بدن که دهن مردم بسته شه نه اون نیاز واقعی خود طرف برطرف،کاری به خوب یا بد بودن طلاق ندارم ولی همه ازش میترسن چرا چون جامعه اینطوری کرد ولی اینطوری نیست طلاق یه چیز عادی تو جامعه دیگس چون دلیلی نیست که زندگی که فقط یه بار فرصت زندگی توش هست به هر دلیلی بد گذرانده شه و وقتی به اختلاف شدیدی میرسن تصمیم میگرن از هم‌جدا شن چرا چون دیگه دلیلی به ادامه زندگی مشترک نیست که دقیقا همین داستان ترس از دست دادن ابرو که واقعا همه حق زندگی کردن دارن و تو‌ایران با ترس بیخود حرف بقیه افراد جامعه از ادم گرفته میشه ،طرف میاد میگه من بخاطر بچم موندم ولی نمیدونه بچش این وسط داره تلف میشه دار هر روز شاهد بدترین حالت های ممکنه زندگی میشه بدترین نوع برخورد که هم‌تو روحیش هم زندگی ایندش تاثیر میزار،اونایی که‌میگن مرد همیشه باید بزرگ باشه ولی کجان اون مردای بزرگ که هنوز از پس زندگی مجردی خودش بر میان مهتاج خانوادشونونن کجای اون ادما عاقلو بالغ که هنوز بلد نیس کدومو لباسو با چی میپوشن بعد میخواد یه زندگیو اداره کنه الان نصف بیشتر دهه ۶۰ دیا یه ثبات شخصیتی یا کاری ندارن ولی ادعاشون داره دهنو همرو جر میده نه جونم اینطوری نیست الان تو ده۵۰ پیدا کن که که بتونه تو جامعه مدرن حرفی واسه گفتن داشته باشه که بشه باهاش بحث کردو به نتیجه درست رسید ولی هیچ نیتیجه ای جز گم راهی در پی نداره هستن مردای با اختلاف ۱۰ سال سن یجوری برخورد میکنه که تو ۱۰ سال بزرگترم شاید کم پیدا شه وقتی یکی که با ۱۰ سال اختلاف این انتخابو میکنه و تو جامعه برا خودش حرف واس گفتن داره و نهایت تلاششو میکنه که به اون عشقو علاقه ای که داره برسه مطمعا باش فکر همه جای زندگیشو کرده که نزار زندگیش از هم بپاش پس بیخودی از خوددتو قانون مصلحت صادر نکنین کم تو کار مردم دخالت کنین بزاریم هرکی هر‌جوری که میخواد زندگی کنه قرار نیست کسی تو قبر کس دیگه ای بخوابه ،حرفمو با یه مثال تموم کنم هیچ‌کاری بدون عشقو علاقه به جایی نمیرسه حتی پول دراوردن اگه اون کاری ک میکنی علاقه نداشته باشی عشق ندی بهش چیزی ازش در نمیاد بعد مددتیم کلا ازش متنفر میشه ادم حالا اگه یکی به یکی علاقه مند باشی همه جور دوستش خواهی داشت با تموم مشکلاتو سختی این حرفارم یه ادم ۲۵ ساله داره میزنه که هنوز جا داره برا گفتن ولی اینجا دیگ جاش نیست که ادم ۴۰ سالشم براش سخت بتونع هضمش کن باید از لحاظ عقلی و فکری بزرگ باشی نه سنیو ظاهری،

    پاسخ
  28. mohammad
    mohammad گفته:

    از نظر من این ازدواج میتواند موفق و بدون دردسر باشد مثلا پسری که۲۲سال دارد میتواند با دختری که دو یا سه سال از او بزرگتر است ازدواج کند و بدون مشکل ادامه دهند البته این برای اختلاف سنی های بیشتر از ۷سال به خاط تفاوت های نسلی مشکل ایجاد میکند

    پاسخ
  29. ساسان
    ساسان گفته:

    سلام دانشجوی کارشناسی بودم خودم ۷۲ عاشق یه ۶۹یی شدم از دستم رفت اومدم ارشد عاشق یه ۶۵ ی شدم شانس من نمیدونم چرا اونایی که من دوسشون دارم چرا باید دهه شصتی باشن تعداد خانومای دهه شصتی مجرد تو جامعه نسبت به سایر طبقات سنی بالاست وبه نظر من تا پنج شش سال مشکلی نیست اگه تفاهم باشه

    پاسخ
  30. somi
    somi گفته:

    نه ازدواج نکنید. من شوهرم ۵ سال بزرگتره. مخالفت خاتواده ش که هنوزم هست. دوتا بچه دارم و از اول همهش میگه پیرزن. یائسه. طوری که اعتماد به نفسم و رصایتم به صفر رسیده

    پاسخ
  31. فاطمہ
    فاطمہ گفته:

    سلام من دختری ۱۷سالہ ھستم نامزدم ازمن ۱سال کوچیکترع ولی خیلی دوسم دارع میگہ اگہ منوقبول نکنی خودمومیکوشم منم دوسش دارم ولی ازآیندم میترسم لطفاراھنماییم کنید

    پاسخ
  32. محمد
    محمد گفته:

    سلام من چند جا برای خواستگاری رفتم البته رفتن تو مرحله خواستگاری نبود فقط برای صحبت کردن بود متاسفانه از این ۵ مورد هیچ کدوم اوکی نشده یعنی تو چند تا نظر دختر مثبت نبود و تو چند تای هم نظر من -الان یکی همکارم هستش سه سال از من بزرگتره شرایط درامدی و کاری مون شبیه هم هستش از لحاظ اعتقادی و اخلاقی هم مثل هم هستیم و کاملا هم از هم شناخت داریم -چند نفر از جمله خواهرزاده هام همکارم رو پیشنهاد کردن ولی خودم موندم که ایا با کسی سه سال از من بزرگتر هستش میتونم ازدواج کنم یا نه با تشکر

    پاسخ
    • سولماز بنی فضل
      سولماز بنی فضل گفته:

      پیشنهاد میشود این متن را بخوانید تا با تهدیدها و فرصتهای این انتخاب بیشتر آشنا شوید.

      پاسخ
  33. رضا
    رضا گفته:

    سلام من پسری۲۲ ساله هستم و با دختری ۲۷ ساله ارتباط دارم و هم دیگه رو خیلی دوست داریم خانواده دختر هیچ مشکلی نداره ولی من خودم موندم و خودمم اون رفیقایی که دور و برم حس بیشترشون بالای ۳۰ یا ۳۵ سال هستم و اصلا نمیتونم با هم سن و سال خودم یا کوچیکتر از خودم رابطه ای داشته باشم چون واقعا نظر و دیدگاه بچگانه شان من رو اذیت میکنه بخاطر همین همه رفیقام بزرگتر از خودم هستن برا همین با دخترای هم سن و سال خودم یا کوچیکتر همیشه در اختلاف بودم و از خودم بزرگتر تا الان به هیچگونه اختلافی نرسیدیم…الانم موندم که واقعا چیکار کنم بیشتر اینکه میگن وقتی سن دختر میره بالا از قیافه میوفته و زایمان کنه چهره اولیش رو از دست میده دوما حرف مردم که پشت سرم بگن که از خودش ۵ سال بزرگتر گرفته که اذیتم خواهد کرد چیکار کنم واقعا موندم

    پاسخ
  34. محمد
    محمد گفته:

    من از یه دختری خوشم اومده که ۵ سال ازخودم بزرگتره آیا به نظر شما در اینده اگه ازدواج کردم به نظرتون برایم مشکل ساز نخواهد بود؟ ممنون میشم اگه جوابم را بدهید

    پاسخ
  35. ۲آزیتا
    ۲آزیتا گفته:

    سلام به نظر من هیچ قانون خاصی وجود نداره اگر واقعا دو طرف از نظر فرهنگ خانوادگی و مسائل دیگه که تو تمام زندگی ها وجود داره به مشکل برخورد نکنند میتونند خوشبخت شوند من یه مورد سراغ دارم که ۱۰ سال اقا از خانم کوچیکتر و الان در سال ۲۰ زندگی مشترک هستند و هیچ مشکلی هم ندارند.

    پاسخ
  36. سمیرا
    سمیرا گفته:

    خیلی دیدگاهتون سنتیه الان با توجه به مراقبت هایی که خانم ها از خودشون میکنن سنشون خیلی کمتر نشون میده.

    پاسخ
  37. مریم حیدری
    مریم حیدری گفته:

    من خودم هیچ وقت دوست نداشتم با پسری کوچیکتر از خودم در ارتباط باشم، اما الان با پسری که از من ۴ سال کوچیکتر هستش در ارتباطم، به معنای واقعی ایشون خیلی حتی از من پخته تر هستن، و اصلا چهره اشون هم مشخص نمیکنه، و میتونم بگم اگر دو نفر با هم خوشحال هستن و اروم و چهره ی همو پذیرفتن، و تو جامعه راحت رفت و امد میکنن، شک نکنن به رابطشون…. من جایی خونم که اختلاف سنی ۵ سال همسن گزینی هستش

    پاسخ
  38. مینا
    مینا گفته:

    سلام ، بنده خواستگاری دارم که نزدیک به نه سال از من کوچکتر هست .در خیلی از موارد پسر پخته ایی هست و توانمندی داره. از نظر عقیده هم کفو هستیم به طوری که ایشون همسن بودن من با قطعیت بیشتری قبول میکردم (بنده هم از نظر سنی در ظاهر خیلی کوچکتر از سنم ب نظر میام و کلا ایشون سن رو صرفا یک عدد می‌دونه و عقیدش اینه که مهم کفویت اخلاقی هست ). ایشون در این تصمیم مصر هست اما بنده تردید دارم , خانواده ها مخصوصا پدر ایشون مخالف هست من رو بیشتر نگران می‌کنه. ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • سولماز بنی فضل
      سولماز بنی فضل گفته:

      ممنون از همراهیتون بانو
      متاسفانه امکان پرسش و پاسخ با دکتر شیری وجود ندارد
      در صورت تمایل میتوانید از سایت
      porsesh24.com که درمانگران مورد تایید آقای دکتر هستند، استفاده نمایید

      پاسخ
  39. مهدی
    مهدی گفته:

    حتما نباید مرد از زن بزرگتر باشه این تابو ها باید شکسته بشه . مهم دل آدمه از نظر بنده اگه هر دو به بلوغ فکر رسیده باشن زندگی خوبی رو میتونن رقم بزنن. متاسفانه یسری دوستان دید جنسی به این قضیه دارن و تک بعدی به این مسئله نگاه میکنن .

    پاسخ
  40. محمد متین لشنی
    محمد متین لشنی گفته:

    یک سوال داشتم!؟!؟!؟
    اینکه اگر دختری که من بهش علاقه دارم فقط ۴ ماه از من بزرگتر باشد ازدواج چگونه است؟

    پاسخ
  41. یه بنده خدا
    یه بنده خدا گفته:

    من خودم از خانومم یک سال و پنج ماه کوچیکترم و الحمدالله زندگیمون هم بر وفق مراده
    بنظرم شما هم سخت نگیر اگه ایشون تو موضوعات اخلاقی و رفتاری مشکلی ندارن

    پاسخ
  42. امیر
    امیر گفته:

    من الان ۱۸ سالمه ولی از دختری ک تقریبآ با خانوادش آشناهم هستیم خوشم اومده ولی اون ۲۰ سالشه ۲سال ازم بزرگ تره میخوام برم جلو برای دوستی ساده ک ادامه بدمش برا ازدواج ولی همین اختلاف سن باعث شده خجالت بکشم نرم جلو… از این پسرای هرزه هم نیستم ک با هر دختری باشم از اینم بدجور خوشم اومده نمیدونم چیکار کنم برم جلو باهاش حرف بزنم یا ن 😔

    پاسخ
    • سولماز بنی فضل
      سولماز بنی فضل گفته:

      امیر گرامی
      در این صفحه امکا پرسش و پاسخ وجود ندارد
      در صورت تمایل میتوانید از سایت porsesh24.com که درمانگران مورد تایید آقای دکتر هستند، استفاده نمایید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *