رزرو رایگان دوره

کارگاه شخصیت شناسی به روش MBTI با مربی گری دکتر شیری
کارگاهی کاملا فعال با تمرین گروهی
تست استاندارد CPP
ارائه کتاب اختصاصی MBTI خانه توانگری
ارائه مدرک دو زبانه دوره
جلسه کوچینگ فردی

ابزار شخصیت شناسی MBTI چیست؟

ابزار MBTI بر اساس نظریات پروفسور یونگ، روانکاو سوییسی طراحی شده است و به ما ۱۶ تیپ شخصیتی بسیار دقیق را معرفی می کند. MBTI ابزاری است برای شناخت بهتر جایگاه فرد در زندگی شخصی و حرفه‌ای که فرد را قادر می‌سازد به کسبِ بینش عمیق‌تری نسبت به توانمندی‌های ذاتی‌اش دست یابد. در نتیجه‌ی این شناخت، اشخاص قادر خواهند بود بخش‌های مهمی از زندگی خود از جمله روابط شخصی و مهارت‌های سازمانی و شغلی خود را بهبود بخشند.

چرا MBTI؟

شیوه‌ای که MBTI می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد ممکن است شما را به کلی متعجب کند. با آموختن این ابزار شما می‌توانید چهارچوب جامعی جهت شناخت بهتر خود و دیگران به دست آورده و از تفاوت‌های شخصیتی دیگران استقبال کنید.

نقاط قوت، گرایش‌ها، چشم‌اندازها، شیوه‌های تصمیم‌گیری، سبک‌های ارتباطی و ……

همه مواردی که ذکر کردیم جزئی از طبیعت ذاتی شماست: اینکه شما چه کسی هستید. و زمانیکه شما حقیقتاً خود را شناختید، گزینه‌های فراوانی را در شغلتان، روابطتتان و زندگیتان خواهید دید. با چشم‌اندازی که از MBTI به دست می‌آورید نه تنها خود را بهتر می‌شناسید، بلکه شناخت بهتری از دیگران به دست آورده و از تفاوت‌های موجود در شخصیت آنها استفاده مناسب خواهید کرد.

تجارب دانشجویان:

“ابزار MBTI دنیای من را تغییر داده است، اما ارزشمندترین چیزی که به من داده این است که می‌توانم روابطم را بهتر درک کنم. حتی باعث شده که دوستان بهتری را نیز پیدا کنم.”
“ابزار MBTI به ما روشی را ارائه می‌دهد که از طریق آن می‌توانیم در مورد تفاوت‌هایمان با دیگران صحبت کرده و ارتباطمان با اعضای نزدیک خانواده را رشد دهیم.”

“با توجه به اطلاعاتی که از MBTI داشتم، یه سفر خیلی عالی و خاطره‌انگیز با یه فردی داشتم که به شدت SP بود. از آنجا که من SJ بودم، خیلی خیلی در درون خودم بهم می‌ریختم از بی‌برنامگی طرف ولی به خاطر اینکه می‌دونستم این شخص مدلش اینطوری هست، می‌گذشتم و سعی می‌کردم به روش اون در لحظه زندگی کنم و هر چه پیش آید خوش آید. یه سبک جدیدی از زندگی کردن برای خودم بود. صحبت کردن با این شخص به دلیل درونگرا بودن، سخت بود. ترجیح می‌داد من حرف بزنم و اون گوش دهد. ولی تونستم با صبوری کردن و سوال‌پیچ نکردن و ایجاد یک دایره امن، بشم سنگ صبورش. برام درددل کرد و از نگفته‌هاش گفت.”

“از وقتی دوره MBTI را آمدم با خودم بیشتر در صلح هستم. وقتی می‌تونی خودتو خوب بشناسی توی انتخاب شغل راحت‌تری و با رفتار آدما راحت‌تر می‌تونی کنار بیای و ری‌اکشن‌های درست داشته باشی. برای استارت‌آپ‌ها هم خیلی توصیه میشه که بدونیم تیپ شخصیتیمون چیه تا سر جای درستمون باشیم.”

“من یک معلم هستم. شیوه ی تدریسم کاملا N بود و اونقدر آسمون ریسمون می بافتم که بچه های s احتمالا چیزی متوجه نمیشدن اون لحظه و مثلا یک ماه بعد می گفتن الان فهمیدیم یک ماه پیش چی شد! الان برای اینکه زیاد نپرم این ور اون ور قبل از کلاس رو تخته مینویسم چی میخوام بگم سعی میکنم یه ترتیب مشخصی تو پرشهام باشه به شکل چشمگیری در نحوه ی تدریسم تاثیر گذاشت باعث شد صبورتر باشم خلاصه الان تو این مدت بچه ها کلی تشکر میکنن از اینکه تازه دارن میفهمن چی میگم…”

MBTI می تواند به من کمک کند تا…

ابزار ارزشیابی Myers-Briggs Type Indicator یا MBTI چشم‌انداز منحصربفردی از شخصیتتان را ارائه می‌دهد – اینکه چگونه با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید، اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنید و چگونه خودتان را بیان می‌کنید تا بتوانید باطریهایتان را شارژ کنید و بسیاری موارد دیگر

“زمانیکه در دانشگاه بودم یکی از استادان از من انتقاد کرد و گفت من بیش از حد منظم و سازمان‌یافته هستم و نیاز دارم که کمی خودبخودی و منعطف باشم. منظم‌بودن یکی از بخش‌های اصلی وجودم بود، خودبخودی‌بودن برای من سخت و اذیت‌کننده بود. این موضوع برایم حل‌نشده باقی مانده بود تا اینکه آزمون MBTI را گذراندم و دیدم که تمایل من به منظم‌بودن به عنوان یکی از نقاط قوتم به حساب می‌آید.”

در اطراف ما افراد مختلفی وجود دارند و همه آنها به یک شیوه اقدام به برقراری ارتباط نمی‌کنند. درک کنید که چه چیزی باعث متفاوت‌شدن شما از آنها شده است و کلام و کارهایتان را بگونه‌ای مطرح کنید که بیشترین تأثیر را بر دیگران بگذارد.

“مکالمه من و همسرم به ندرت به نتیجه خوبی منجر می‌شد … اما از وقتی فهمیدیم که ما چگونه اطلاعات را پردازش می‌کنیم، صحبت‌ها و تصمیم‌گیریهایمان سازنده‌تر شد.”

پیداکردن شغل رؤیایی کاری طاقت‌فرسا و سخت است، اما ابزار MBTI می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد. با شناخت بهتر خود و محیطی که در آن راحت‌تر هستید، گزینه‌ها شفاف‌تر می‌شوند.

“حالا می‌فهمم که چرا ساختارها و قوانین برایم عذاب‌آور بوده و من می‌خواستم خلاق و صاحب ایده‌های بدیع باشم – اینکه چرا از تنهابودن، ایده‌آل‌گرابودن، رمانتیک‌بودن و کمال‌طلب‌بودن لذت وافری می‌بردم…”

ممکن است گاهی اوقات افراد بر روی نقاط ضعف شما دست گذاشته و از رویارویی مستقیم و چهره به چهره با دوستان یا اعضای خانواده خود دچار مشکل می‌شوید. ابزار MBTI به شما کمک می‌کند تا شما و اطرافیانتان با روشی بهتر با هم ارتباط برقرار کنید.

“ابزار MBTI دنیای من را تغییر داده است، اما ارزشمندترین چیزی که به من داده این است که می‌توانم روابطم را بهتر درک کنم. حتی باعث شده که دوستان بهتر را نیز پیدا کنم.”

“ابزار MBTI به ما روشی را ارائه می‌دهد که از طریق آن می‌توانیم در مورد تفاوت‌هایمان با دیگران صحبت کرده و ارتباطمان با اعضای نزدیک خانواده را رشد دهیم.”

حتی در تعاملات روزمره با افراد جدید، MBTI می‌تواند به ما کمک کند که به شیوه‌ای مؤثرتر و سازنده‌تر با آنها رابطه برقرار کنیم. با دانستن اینکه افراد چگونه اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند، می‌توانید در مورد موضوعاتی با افراد صحبت کنید که به بیشترین نزدیکی و توافق دست پیدا کنید.

“از زمانیکه تیپ‌های شخصیتی MBTI را شناخته‌ام، بهتر می‌توانم ترجیحات افراد را پیدا کرده و با آنها به شیوه‌ای صحبت کنم که هیچ چیز مبهمی برایشان باقی نماند.”

ما با چیزهای مختلفی در زندگی تحریک و ترغیب می‌شویم و دانستن اینکه افراد اطرافتان به چیزهایی پاسخ می‌دهند می‌تواند به شما کمک کند که تبدیل به یک رهبر، مدیر یا هماهنگ‌کننده‌ی خوب شوید.

“من باید به کسی که با جزئیات پروژه سردرگم شده بود گزارشی می‌دادم. بعد از اینکه فهمیدم ترجیح او شهودی است، شروع به ارائه اطلاعات سطح بالا و کلی پروژه به وی کردم و اجازه دادم از روش خودش برای تصمیم‌گیری استفاده کند. پس از اینکار به نظر رسید استرس او کمتر شده و خلاقیتش بالاتر رفته بود.”

بسیاری از افراد زمانی تصمیم‌ می‌گیرند که تنها در مورد نتایج واضح، بدیهی و مفید فکر می‌کنند. با این حال، نتایج ضمنی و غیرآشکار و آن چیزهایی که تأثیری عمیق بر شما می‌گذارند، همیشه واضح و روشن نیستند. ابزار MBTI می‌تواند به شما کمک کند تا آنها را کشف کنید.

“من به تازگی فهمیدم که تیپم INFP است و توانست به طرز قابل‌توجهی روش تصمیم‌گیری‌ام را تغییر دهد. من یک سری کارها داشتم که از انجام‌دادن آنها بسیار ناراحت بودم و دلیل آنرا هم نمی‌دانستم. به عنوان یک INFP، درک کردم که محیط کاری من و همخوانی آن با ارزش‌های شخصی‌ام، کلید اصلی خوشبختی و موفقیت من است. من حالا صاحب کاری هستم که انعطاف‌پذیری بیشتری به من داده و زمان زیادی را برای ایده‌پردازی در اختیارم می‌گذارد – که دقیقا موردنیاز یک INFP است – و بیشتر از این نمی‌توانستم خوشحال‌تر شوم.”

گوش نیوش شهودی یا منطقی مساله اینست؟

دکتر شیری در این فایل صوتی به تفاوت ترجیحات شهودی یا منطقی در تیپهای شخصیتی میپردازند

نظرات و تجربیات دانشجویان خانه توانگری درباره MBTI: