Platform -2020
کارگردان: Galder Gaztelu-Urrutia
داستان را دارم لو میدهم؛ اگه ندیدید تا الان و بعدا حس دیدنش را دارید، بعدا بیایید سراغ این پست
وقتی اولین فیلم یک کارگردان اینقدر تفکربرانگیز باشد، جای تحسین دارد و البته نگرانی که در اولین موفقیت خود دفن بشود.
فیلم حفره El hoyo اسپانیایی است و کل فیلم درباره یک زندان مانندى است عمودى که سلولها تا بینهایت روی هم قرار دارند با حفرهای ۲ در ۲ متر در وسط که همه سلولها را به نوعی به هم متصل میکند؛
از آدمها قبل از ورود به این حفره سوال میشود چه غذایی دوست دارند؛ و آدمها محازند یک شیب دوست داشتنی خویش را به داخل بیاورند.
غذا روزانه از طبقه یک (بالای بالا) توزیع میشود تا به پایبنترین طبقه برسد (عملا طبقه پنجاهم فقط ظرف خالی میماند زیرا بالاییها نه به اندازه نیاز خود، بلکه سهم عمده پایینیها را هم میخورند.)
ما با یک شخصیت روشنفکر کتابخوان وارد داستان میشویم و با کنجکاوی و کمی ترس دنبال کشف داستان حفره میگردیم و تکه به تکه پازل ذهنمان پر میشود.
هر ماه طبقه تو عوض میشود و چه بسا برای زنده ماندن، غریزیترین کار را میکنی (خوردن همسلولیت)
کمکم زندانیای که ما با او وارد داستان شدهایم، سعی میکند به بقیه یاد دهد که لازم است به حرف هم گوش کنیم تا مشکل را حل کنیم؛ برای اینکار به زور هم متوسل میشود.
داستان را دارم لو میدهم؛ اگه ندیدید تا الان و بعدا حس دیدنش را دارید، بعدا بیایید سراغ این پست
وقتی اولین فیلم یک کارگردان اینقدر تفکربرانگیز باشد، جای تحسین دارد و البته نگرانی که در اولین موفقیت خود دفن بشود.
فیلم حفره El hoyo اسپانیایی است و کل فیلم درباره یک زندان مانندى است عمودى که سلولها تا بینهایت روی هم قرار دارند با حفرهای ۲ در ۲ متر در وسط که همه سلولها را به نوعی به هم متصل میکند؛
از آدمها قبل از ورود به این حفره سوال میشود چه غذایی دوست دارند؛ و آدمها محازند یک شیب دوست داشتنی خویش را به داخل بیاورند.
غذا روزانه از طبقه یک (بالای بالا) توزیع میشود تا به پایبنترین طبقه برسد (عملا طبقه پنجاهم فقط ظرف خالی میماند زیرا بالاییها نه به اندازه نیاز خود، بلکه سهم عمده پایینیها را هم میخورند.)
ما با یک شخصیت روشنفکر کتابخوان وارد داستان میشویم و با کنجکاوی و کمی ترس دنبال کشف داستان حفره میگردیم و تکه به تکه پازل ذهنمان پر میشود.
هر ماه طبقه تو عوض میشود و چه بسا برای زنده ماندن، غریزیترین کار را میکنی (خوردن همسلولیت)
کمکم زندانیای که ما با او وارد داستان شدهایم، سعی میکند به بقیه یاد دهد که لازم است به حرف هم گوش کنیم تا مشکل را حل کنیم؛ برای اینکار به زور هم متوسل میشود.
تریلر فیلم
فیلم پر است از صحنههای خشن خونریزی و تقریبا خانوادگی نیست مگر زن و شوهرایی که با هم اهل گفتگو و چالش باشند و ظرفیتش را دارند.
فیلم پر است از نماد
۱- نماد مریم به عنوان بعد تکمیلی و تربیعی تکامل در کنار پدر- پسر_روحالقدس
۲- مسیح (منجی) در الهیات مسیحی کودک است، پیامی که فرستاده میشود (بارگشت به بهشت- طبقه صفر)
۳- ابلیس که پیرمردی طماع است تا به آخر در بیداری و رویا کنارمان هست.
۴- ایمان به رهایی از سوراخ و حفره: باید واقعبینانه باشد تا امید کاذب به پیروان ندهد و سرخوردگی
۵- اگر همه به سهم خود قانع باشند طبقات پایین گرسنه نمیمانند و آدمخوار نمیشوند
این فیلم را به بقیه توصیه میکنم؟ خیلی محدود؛ به کسانی که قوت فکری دارند.
بانوان اکثرا از بعضی صحنههاى این فیلم چندششان میشود؛ من خیلی به فکر رفتم .
فیلم پر است از نماد
۱- نماد مریم به عنوان بعد تکمیلی و تربیعی تکامل در کنار پدر- پسر_روحالقدس
۲- مسیح (منجی) در الهیات مسیحی کودک است، پیامی که فرستاده میشود (بارگشت به بهشت- طبقه صفر)
۳- ابلیس که پیرمردی طماع است تا به آخر در بیداری و رویا کنارمان هست.
۴- ایمان به رهایی از سوراخ و حفره: باید واقعبینانه باشد تا امید کاذب به پیروان ندهد و سرخوردگی
۵- اگر همه به سهم خود قانع باشند طبقات پایین گرسنه نمیمانند و آدمخوار نمیشوند
این فیلم را به بقیه توصیه میکنم؟ خیلی محدود؛ به کسانی که قوت فکری دارند.
بانوان اکثرا از بعضی صحنههاى این فیلم چندششان میشود؛ من خیلی به فکر رفتم .
پ ن : فیلم خیلی سوالات عمدا بیجواب داره ولی مصاحبه دو روز قبل کارگردان، سلسله طبقات زندان را با سلسله طبقات حیات و اکوسیستم مرتبط میکند؛ منم کلی سوال دارم ولی جواب ندارم هنوز
پ ن ۲
مدلهای ذهنی میشل فوکو در بحث زندان