یکی از سوالهای اساسی در انتخاب همسر این است که رویاها و اساسا ویژگی های شخصیتی دونفر چقدر باید شبیه هم باشند؟

آدم آهن­ربا نیست!

اصلی در فیزیک هست که بیشتر به شکل خام به مسائل ارتباطی تعمیم­ اش می­دهند، اینکه همانطور که قطب­ های همنام آهن­ربا یکدیگر را دفع می­کنند، ما به دلیل تفاوت­هایمان جذب یکدیگر می­شویم. به­ طور مثال، یک پسر شلوغ و نقل مجلس که با لطیفه­ ها ، شیرین­ زبانی­ ها و  هنرهایی که بلد است همه را سرگرم می­کند، ممکن است یک­باره از چه­ جور دختری خوشش بیاید؟ آیا این دختر، دخترعمه سنگین، ساکت و درونگرای خودش خواهد بود؟ و مهم­تر اینکه زندگی مشترک آنها به کجا می­ انجامد؟

کارکرد تفاوت ها و شباهت ها

قبل از جواب به این سوال، بحث مهم­تری مطرح می­شود که چون به دلیل این تفاوت­ها علاقه شدید به او پیدا کرده، معنی­ اش این است که خوشبخت هم می­شوند؟ جواب این سوال اساسی، یک خیر بزرگ است! چون آن اصل فیزیکی در مورد آهن­ربا، در مورد انسان­ها این­طور جواب می­دهد «ما با تفاوت­هایمان جذب هم می­شویم و با شباهت­ هایمان با هم می­مانیم.» در زندگی مشترک فرضی این دو، این دختر اگر درون­گرایی خودش را تعدیل نکند و پسر کمی برون­گرایی­ اش را متناسب با همسرش کنترل نکند، تعادل این رابطه خیلی زود از بین می­رود. نکته جالب در مورد این بی­ تعادلی، نظرهایی است که دو طرف درباره هم می­دهند. پسر درباره دخترعمه محجوب و ساکت پیشین که به همین دلیل هم جذب او شده بوده، می­گوید: « خیلی افسرده است» و دختر درباره او که روزی  جذب شور و نشاط و مجلس ­گردانی­ اش شده بود، می­گوید: «عقده مطرح شدن داشت و همش وول می­زد و آرامش نداشت.»

اهمیت آرزوهای مشترک

با این دیدگاه، در زمان بررسی و انتخاب همسر، باید به این مساله به صورت ویژه­ای توجه کنیم؛ به طور مثال، ببینیم که آیا رویاهای طرف مقابل­مان برای سال­های نزدیک و دورش با ما می­خواند یا نه؟ مثلا پنج سال بعد می­خواهد در چه سطح تحصیلی یا مالی یا اجتماعی قرار بگیرد؟ این­طوری می­توانم ببینم چقدر آینده ما دو نفر می­تواند شباهت داشته باشد و یا به اصطلاح یکی از همکاران، چقدر رویاهای هم­فرکانس بین ما وجود دارد. فرض کنید من پنج سال بعد غایت آرزوهایم گرفتن مدرک تحصیلی جامعه­ شناسی از دانشگاه تربیت مدرس باشد و عضویت در هیات علمی و اینکه حتما خانه شخصی داشته باشم اما غایت ذهنی طرفم این باشد که دو مغازه جدید در خیابان ولنجک و مرکز خریدی در تهرانپارس افتتاح کرده باشد و ۱۵ کشور اروپایی را هم گشته باشد.

این مطلب را هم بخوانید
منظور از آرکتایپ چیست ؟

کمک به تحقق آرزوها

بدیهی است که هر دوی ما بناست رویاهایی داشته باشیم که با فکر کردن نهانی به آنها حس خوب درونی تجربه کنیم و انگیزه بگیریم برای تلاش و کوشش بیشتر، اما وقتی ما دو نفر کنار هم قرار می­گیریم، نه تنها کمکی به تحقق رویاهای یکدیگر نمی­کنیم، بلکه چه بسا من با تعلقات علمی­ام باعث احساس بی­ارزشی در طرف مقابلم با رویاهایی که دارد، بشوم یا او با دیدن دنیای پنج سال بعدی من که محدود به داخل کشورم است، احساس کند من برای او، بندی هستم تا دنیای بزرگ را تجربه نکند. همه اینها یعنی من وقتی آرزوهای طرفم را می­شنوم، نباید احساس غریبگی کنم و بالعکس. حداقلش این است که باید ببینم چقدر در تحقق آنها می­توانم اشتیاق داشته باشم. من تاکیدی هم کردم که رویاهای نزدیک و دور ما باید شباهت داشته باشد. یعنی تصویر ذهنی که از خودمان در آینده داریم نباید خیلی نسبت به طرف مقابلم پرت باشد.

از کرمان تا تورنتو!

مراجعی داشتم اهل کرمان که در تهران پیشرفت خوبی در تحصیل و ثروت کرده بود، ولی دست آخر دوست داشت بعد از بازنشستگی برود شهرستان و برای خودش باغ و مزرعه­ ای راه بیندازد. جالب اینکه او دختری انتخاب کرده بود که تصویر ذهنی ۲۰ سال آینده­اش زندگی در تورنتوی کانادا بود! می­خواهم بگویم هر دوی این افراد حق دارند به آرزوهای خود برسند، اما برای زندگی مشترک باید تصویری از آینده مشترک ترسیم کرد.

 

برای مشاهده آموزش غیر حضوری مرتبط با این مطلب میتوانید بروی تصاویر زیر کلیک کنید

3 پاسخ
  1. نسترن امینی.
    نسترن امینی. گفته:

    خوشحالم که بالاخره از طریق یک مرجع ذیصلاح این مطلب عنوان شد.جمله عمیق “ما با تفاوتهایمان جذب یکدیگر می شویم و با شباهتهایمان کنارهم میمانیم ” تکلیف همه را روشن کرد .بارها این موضوع رو گفته بودم اما چون بیس علمی و سورسی براش نداشتم مورد اقبال قرارنمیگرفت.

    پاسخ
  2. فائزه سادات
    فائزه سادات گفته:

    سلام استاد خداقوت
    چه ناب و درست گفتین
    مفیدو مختصر
    ادمها با تفاوتشون جذب هم میشن با شباهتاشون زندگى میکنن
    عالی بود

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *